θέμα: 24299_SOLUTION

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

 «[…]έπεσαν οι παραδοσιακοί φραγμοί που χώριζαν την Ευρώπη από την Ασία.»

 «[…]ο μεγάλος σοφός Ερατοσθένης επέκρινε… χώριζαν τους ανθρώπους σε Έλληνες και

Βαρβάρους…»

 «[…]ζητούσε να τους διακρίνουν μάλλον σύμφωνα με τον τρόπο του Αλέξανδρου,

δηλαδή σύμφωνα με τις ηθικές και πνευματικές τους ιδιότητες σε καλούς και σε

κακούς[…]»

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κλασική εποχή ( 480-323 π.Χ.), Το έργο του

Μ. Αλεξάνδρου], μπορούν να αξιοποιηθούν πληροφορίες από το απόσπασμα:

 «[…]Σε ό,τι αφορά την πολιτική του δράση… για κάθε λαό.[…]»

Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να δομηθεί

ένα συνθετικό κείμενο που να καταδεικνύει το πνεύμα του κοσμοπολιτισμού που επικράτησε

στα ελληνιστικά βασίλεια της Ανατολής.

3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις πληροφορίες ότι:

 «Η ελληνική γλώσσα αποτέλεσε το όχημα αυτού του μοναδικού κοσμοπολίτικου

πολιτισμού.»

 «Την ίδια εποχή, οι Εβραίοι της Διασποράς υιοθέτησαν σχεδόν αμέσως τα ελληνικά,

έτσι ώστε, ήδη από τον 3ο αιώνα, οι Εβραίοι της Αλεξάνδρειας υποχρεώθηκαν να

μεταφράσουν τη Βίβλο στα ελληνικά, γιατί κατά τη Θεία Λειτουργία, οι κοινότητες δεν

την καταλάβαιναν πλέον αρκετά στην πρωτότυπη γλώσσα.»

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Ο ελληνιστικός πολιτισμός, Η γλώσσα]

μπορούν να αξιοποιηθούν πληροφορίες από το απόσπασμα:

 «[…]Η οικουμενικότητα του ελληνιστικού πολιτισμού… αυτή τη γλώσσα.[…]»