θέμα: 24636_SOLUTION
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«Το τέλος του Πελοποννησιακού Πολέμου έκανε φανερή τη μεγάλη κρίση σε όλους
τους τομείς της πολιτειακής, οικονομικής και της κοινωνικής του ζωής.»
«Χιλιάδες άνθρωποι έμειναν χωρίς πόρους ζωής και όλοι αισθάνονταν σαν εφιάλτη
την έλλειψη δικαιοσύνης.»
«[…]συμπτώματα της βαριάς νόσου που κατέτρυχε τον οργανισμό του ελληνικού
κράτους, την πόλη.»
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κλασική εποχή (480-323 π.Χ.), Ο
Πελοποννησιακός πόλεμος (431-404 π.Χ.)] μπορούν να αξιοποιηθούν πληροφορίες από το
απόσπασμα:
«[…]Ο Πελοποννησιακός πόλεμος ήταν εξοντωτικός… η αναγνώριση της
Σπαρτιατικής ηγεμονίας από τις ελληνικές πόλεις (404 π.Χ.).[…]»
Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να
δομηθεί ένα συνθετικό κείμενο που να καταδεικνύει τη γενικότερη κρίση (πολιτειακή,
οικονομική, ηθική) μετά το τέλος του Πελοποννησιακού πολέμου και τις συνθήκες
ανάδειξης της Σπαρτιατικής ηγεμονίας.
3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«Για την ιστορία των Ελλήνων η ειρήνη του «Βασιλέως» αντιπροσωπεύει μια από τις
πιο ταπεινές στιγμές της έσχατης παρακμής.»
«Χρησιμοποιώντας η Περσία […] το αξίωμα της αυτονομίας των διαφόρων
μεμονωμένων πόλεων, για να κατακερματίσει την Ελλάδα σε αδύναμα κρατίδια […]
η μεγάλη δύναμη της Ανατολής κατόρθωσε επί τέλους να θέσει το πόδι της πάνω
στον αυχένα του Ελληνισμού.»
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κλασική εποχή (480-323 π.Χ.), Η κρίση
της πόλης-κράτους] μπορούν να αξιοποιηθούν πληροφορίες από το απόσπασμα:
«[…]Με τη Βασίλειο, γνωστή και ως Ανταλκίδειο ειρήνη… όργανα της περσικής
πολιτικής.[…]»