θέμα: 31434_SOLUTION
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση του παραθέματος, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«Με αφορμή τα προβλήματα δομής του στρατού ο Τιβέριος Σεμπρώνιος Γράκχος
επιδίωξε να μεταρρυθμίσει την αγροτική βάση της ρωμαϊκής κοινωνίας
εγκαθιστώντας άπορους ακτήμονες σε δημόσιες γαίες (ager publicus).»
«Ο Γράκχος όμως κατήγγειλε την ένσταση ως αντίθετη προς τα συμφέροντα του
δήμου και καθαίρεσε τον αντίπαλο δήμαρχο.»
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [2.2 Οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες]
μπορούν να αξιοποιηθούν πληροφορίες από τα αποσπάσματα:
«[…]Η μεταρρυθμιστική προσπάθεια των Γράκχων στόχευε στον έλεγχο της
κοινωνικής ανισότητας, στην αποκατάσταση μεγάλου μέρους των ακτημόνων και
στην αποδυνάμωση των συγκλητικών.[…]»
«[…]Ο Τιβέριος Γράκχος όταν εκλέχτηκε δήμαρχος (133 π.Χ.), πρότεινε την ψήφιση
του αγροτικού νόμου, σύμφωνα με τον οποίο… να ξεπερνά στο σύνολο τα 1000
πλέθρα.[…]»
«[…]Με το νόμο αυτό προβλεπόταν αναδιανομή της δημόσιας γης στους ακτήμονες.
Όση γη θα επιστρεφόταν με την εφαρμογή του νόμου θα μοιραζόταν εκ νέου ανά 30
πλέθρα σε κάθε πολίτη που δεν είχε έγγειο ιδιοκτησία.[…]»
Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να
δομηθεί ένα συνθετικό κείμενο που να αναδεικνύει την αφορμή και να ερμηνεύει τα
βαθύτερα πολιτικά κίνητρα των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών του Τιβέριου Γράκχου
αναφορικά με την αναδιανομή δημόσιας γης τον 2ο αι. π.Χ.
3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση του παραθέματος, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«Αυτές όμως κατά το μεγαλύτερο μέρος τις κατείχαν μέλη της ιθύνουσας τάξεως,
συγκλητικοί ειδικότερα … να προβάλει ένσταση εναντίον της προτάσεως.»
«Αλλά η ενέργεια αυτή ήταν αντίθετη προς όλες τις καθιερωμένες αρχές…
παραβίαζε έτσι το πολίτευμα.»