θέμα: 25555_SOLUTION
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση του κειμένου, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
Ως προς το πρώτο σκέλος του ερωτήματος:
«[…]εστίαζαν στην κλασική λογοτεχνία και ιστορία, αποκαλώντας το νέο πρόγραμμα
διδασκαλίας «studia humanitatis» ή ουμανισμό»
Ως προς τα δεύτερο σκέλος του ερωτήματος:
«Οι ουμανιστές θεωρούσαν την εντρύφηση στους κλασικούς ως την καλύτερη
προπαρασκευή για μια καριέρα στον χώρο της πολιτικής, καθώς δίδασκαν σε
κάποιον πώς να επιχειρηματολογεί πειστικά, να γράφει κατανοητά και να μιλάει με
ευφράδεια.»
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 6. 2 Αναγέννηση και
ανθρωπισμός, Το κίνημα του Ανθρωπισμού, Η ρήξη με το Μεσαίωνα] μπορούν να
αξιοποιηθούν πληροφορίες από τις αναφορές:
«Ο άνθρωπος της Αναγέννησης αναζητούσε τρόπους έκφρασης των νέων ιδεών…
γενικότερα ονομάστηκε ανθρωπισμός.»
«[…] Ο αναγεννησιακός λόγιος δεν μελετά τον αρχαίο πολιτισμό μόνο σε θεωρητικό
επίπεδο… αξίες για τη θεμελίωση του σύγχρονου κόσμου».
Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να
δομηθεί ένα συνθετικό κείμενο που να αναφέρεται στο περιεχόμενο των ανθρωπιστικών
σπουδών κατά την Αναγέννηση (κλασική λογοτεχνία και ιστορία= στροφή στη συστηματική
μελέτη των αρχαίων συγγραφέων) και να αναδεικνύει τον σκοπό που εξυπηρετούσε αυτή
«η εντρύφηση στους κλασικούς»: ανάπτυξη πολιτικής σκέψης και έκφρασης – διατύπωση
νέων ιδεών, καλλιέργεια των εκφραστικών δυνατοτήτων και της πειθούς, μέσω της
επιχειρηματολογίας, στον γραπτό και προφορικό λόγο.
3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση του κειμένου, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
[…] δίδασκαν ότι στόχος κάθε μορφωμένου ατόμου θα πρέπει να είναι μια ζωή
ενεργός στα εγκόσμια και ότι η μόρφωση δεν μπορεί απλώς να έχει ιδιωτικά ή
θρησκευτικά κίνητρα, αλλά να στοχεύει στο κοινό καλό.»