θέμα: 25786

ΙΣΤΟΡΙΑ Β’ ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

3ο ΘΕΜΑ

Το παρακάτω κείμενο αναφέρεται στην οικονομική κατάσταση που διαμορφώνεται στην

Ευρώπη μετά τις Ανακαλύψεις, δεδομένης της συσσώρευσης κεφαλαίου από το εμπόριο

και της εισαγωγής μεγάλων ποσοτήτων πολύτιμων μετάλλων. Με βάση τα δεδομένα αυτά

και αξιοποιώντας τις απαραίτητες πληροφορίες από το κείμενο που σας δίνεται, να

απαντήσετε στα παρακάτω ερωτήματα:

α. Ποιες κοινωνικές κατηγορίες του πληθυσμού απειλούνται περισσότερο με πτώχευση από

τις οικονομικές εξελίξεις που σημειώνονται στην Ευρώπη μετά τις Ανακαλύψεις;

(μονάδες 12)

β. Ποιες είναι οι συνέπειες της συσσώρευσης κεφαλαίου και πολύτιμων μετάλλων στην

Ευρώπη ως προς τη διαμόρφωση της αναλογίας ανάμεσα στους μισθούς και στο κόστος

ζωής; (μονάδες 13)

Μονάδες 25

ΚΕΙΜΕΝΟ

Ο έμπορος Παλέτο από την Κρεμόνα είχε το 1546 κέρδος 9.000 λίρες, αλλά έχασε τον ίδιο

χρόνο 12.000 (προφανώς από άλλη επιχείρηση). Παράλληλα με θεαματικές πτωχεύσεις

βρίσκουμε αναρίθμητα παραδείγματα μέσων και μικρών εμπόρων που υποχρεώθηκαν σε

πτώχευση.[…] Διαπιστώνουμε πράγματι σε όλες τις χώρες μια υστέρηση, πολύ καθαρή, της

αύξησης των μισθών σε σχέση με το κόστος ζωής. Ο μισθός των εργατών που ήταν

απασχολημένοι στο Δημαρχείο της Στοκχόλμης αυξήθηκε έξι φορές από το 1460 μέχρι το

1550, ενώ η τιμή των δημητριακών αυξήθηκε οκτώ φορές.

Morineau, M., Histoire Universelle Larousse de poche, Le XVIe siecle 1492-1610, 1968, 387-

389

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση του κειμένου, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

 «Ο έμπορος Παλέτο από την Κρεμόνα… έχασε τον ίδιο χρόνο 12.000 (προφανώς από

άλλη επιχείρηση)»

 «Παράλληλα με θεαματικές πτωχεύσεις βρίσκουμε αναρίθμητα παραδείγματα

μέσων και μικρών εμπόρων που υποχρεώθηκαν σε πτώχευση».

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 6, ### ### 3. Οι ανακαλύψεις, ε. Η

Ευρώπη μετά τις Ανακαλύψεις, Κοινωνικός μετασχηματισμός και ανανέωση της σκέψης]

μπορούν να αξιοποιηθούν πληροφορίες από το απόσπασμα:

 «Οι συνέπειες των οικονομικών μεταβολών… οι επιπτώσεις ήταν ολέθριες»

3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση του κειμένου, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

 «Διαπιστώνουμε πράγματι σε όλες τις χώρες μια υστέρηση, πολύ καθαρή, της

αύξησης των μισθών σε σχέση με το κόστος ζωής.»

 Ο μισθός των εργατών που ήταν απασχολημένοι στο Δημαρχείο της Στοκχόλμης

αυξήθηκε έξι φορές από το 1460 μέχρι το 1550, ενώ η τιμή των δημητριακών

αυξήθηκε οκτώ φορές.

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 6, ### ### 3. Οι ανακαλύψεις, ε. Η

Ευρώπη μετά τις Ανακαλύψεις, Οικονομικές μεταβολές] μπορούν να αξιοποιηθούν

πληροφορίες από το απόσπασμα:

 «Όμως η εισαγωγή μεγάλων ποσοτήτων πολύτιμων μετάλλων στην Ευρώπη… στα

τέλη του 16ου αιώνα.»