θέμα: 25891_SOLUTION
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«[…]η δικαστική εξουσία δεν χωρίζεται απ’ τη νομοθετική και την εκτελεστική»
Συγκεκριμένα, οι μαθητές/-τριες αναμένεται να εντοπίσουν και να αναφέρουν τα τρία είδη
εξουσιών στα οποία αναφέρεται ο Μοντεσκιέ στο δοθέν απόσπασμα: νομοθετική,
εκτελεστική, δικαστική.
3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
Ως προς το πρώτο σκέλος του ερωτήματος:
«Το παν θα χανόταν αν ο ίδιος ο άνθρωπος ή το ίδιο σώμα αρχόντων ή του λαού,
ασκούσαν ταυτόχρονα αυτές τις τρεις εξουσίες: δηλαδή, το να νομοθετεί, να
εφαρμόζει τις δημόσιες αποφάσεις και να δικάζει τα εγκλήματα, ή τις διαφορές των
ιδιωτών.»
Ως προς το δεύτερο σκέλος του ερωτήματος:
«Όταν […]η νομοθετική εξουσία είναι ενωμένη με την εκτελεστική, δεν υπάρχει
καθόλου ελευθερία γιατί μπορεί ο ίδιος ο μονάρχης[…] να κάνει νόμους
τυραννικούς και να τους εφαρμόσει με τρόπο τυραννικό.»
«Αν [η δικαστική εξουσία] ήταν συνδεδεμένη με τη νομοθετική, η πίεση πάνω στη
ζωή και την ελευθερία των πολιτών θα ήταν αυταρχική, γιατί ο ίδιος ο δικαστής θα
ήταν και νομοθέτης. Αν ήταν συνδεδεμένη με την εκτελεστική εξουσία, ο δικαστής
θα μπορούσε να έχει τη δύναμη ενός καταπιεστή.»
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 7, ### 1.Ο Διαφωτισμός, β. Οι
ιδέες και οι φορείς τους] μπορούν να αξιοποιηθούν πληροφορίες από το απόσπασμα:
«Σημαντικός εκπρόσωπος των πολιτικών… ο κίνδυνος της αυταρχικής
διακυβέρνησης.»
Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να
δομηθεί ένα συνθετικό κείμενο που να αναφέρεται στη διάκριση των εξουσιών, βάσει του
Μοντεσκιέ, και να αναδεικνύει την αιτιολόγηση της ανάγκης για αυτήν τη διάκριση.