θέμα: 26010_SOLUTION
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση του παραθέματος (## ΚΕΙΜΕΝΟ Α), να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«Ο ίδιος ο αυτοκράτορας ξεχώρισε ένα κομμάτι γης, αρόσιμο και κατάλληλο για
αμπελουργία»
«τόσο μεγάλο, ώστε να μπορεί να καλύψει τις ανάγκες του αυτοκρατορικού τραπεζιού
και εκείνες που απασχολούσαν το φιλάνθρωπο και κοινωνικά ευαίσθητο αυτοκράτορα
(εννοώ τα γηροτροφεία, πτωχοκομεία και νοσοκομεία που φρόντιζαν τους
αρρώστους)»
«τη φροντίδα τους ανέθεσε σε ανθρώπους που είχαν καλή γνώση της γεωργίας και της
αμπελουργίας»
«και έτσι κάθε χρόνο είχε μεγάλη και άφθονη σοδειά καρπών»
«Το ίδιο συνιστούσε να κάνουν όχι μόνο οι συγγενείς του, αλλά και οι άλλοι ευγενείς».
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 4, 2. Τα Ελληνικά κράτη:
Τραπεζούς, Ήπειρος, Νίκαια, γ. Η Αυτοκρατορία της Νίκαιας και η ανασύσταση της
Βυζαντινής Αυτοκρατορίας] μπορούν να αξιοποιηθούν πληροφορίες από το απόσπασμα:
«Στο πλαίσιο του οικονομικού προγράμματός του … από τις ιταλικές πόλεις»
Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να
δομηθεί ένα συνθετικό κείμενο που να αναδεικνύει την αυτάρκεια ως βασικό στόχο του
οικονομικού προγράμματος του Ιωάννη Βατάτζη, εστιάζοντας στις ενέργειες του
αυτοκράτορα για την υλοποίησή του οικονομικού του προγράμματος μέσα από το
προσωπικό του παράδειγμα για δημιουργία ενός πρότυπου αγροκτήματος.
3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση του παραθέματος (## ΚΕΙΜΕΝΟ Β), να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«Το προστατευτικό αυτό μέτρο αποτελούσε αναντίρρητα αιχμή κατά της Βενετίας»
Τα φορολογικά μέτρα εναντίον των βενετικών εισαγωγών θα προκαλούσαν σίγουρα
σοβαρές επιπλοκές»
«γιατί θα παραβίαζαν τις εμπορικές συμφωνίες, οι οποίες έφεραν τις υπογραφές
των προηγούμενων αυτοκρατόρων»