θέμα: 26089_SOLUTION

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

Ως προς το πρώτο σκέλος του ερωτήματος:

 «[…] να επικοινωνήσει και με άλλους ευρωπαίους ηγεμόνες»

 «[…]ολόκληρη στρατιά σταυροφόρων θα έφτανε εκεί, για να αναλάβει επιχειρήσεις και

να εξοντώσει τους Τούρκους»

Ως προς το δεύτερο σκέλος του ερωτήματος:

 «Σιγά σιγά, όμως, άρχισε ο Μανουήλ να καταλαβαίνει ότι όλα αυτά ήταν πολύ ωραία

για να μπορούν να είναι αληθινά, και ότι δεν του έμενε παρά να γυρίσει στην πατρίδα

του για να πιει μέχρι τέλους το ποτήρι του μαρτυρίου.»

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 4, 7. Η άλωση της

Κωνσταντινούπολης, α. Αναζήτηση βοήθειας στη Δύση] μπορεί να γίνει σύνδεση με το

απόσπασμα:

 «Ο κίνδυνος από την προέλαση των Τούρκων…. να ζητήσει βοήθεια».

 «το ταξίδι του όμως στην πράξη δεν είχε ουσιαστικό αποτέλεσμα».

Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να δομηθεί

ένα συνθετικό κείμενο που να καταδεικνύει τον σκοπό των ταξιδιών του Μανουήλ Β΄

Παλαιολόγου στη Δύση (στροφή προς τους ευρωπαίους ηγεμόνες για την εξασφάλιση

στρατιωτικής βοήθειας εναντίον των Τούρκων) καθώς και την ουσιαστική έκβαση της

προσπάθειας αυτής (το ταξίδι δεν είχε ουσιαστικό αποτέλεσμα).

3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

Ως προς το πρώτο σκέλος του ερωτήματος:

 «Ο Ερρίκος Δ’ του υποσχέθηκε στρατό και στόλο και του έδωσε μια μικρή χρηματική

βοήθεια.»

Ως προς το δεύτερο σκέλος του ερωτήματος: