θέμα: 26096_SOLUTION
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«Είναι ελάχιστοι κι οι περισσότεροι δεν έχουν ούτε όπλα ούτε πολεμική πείρα».
«Πώς λοιπόν να επαρκέσουν αυτοί για το τόσο μεγάλο πλήθος του στρατού μας;»
«εμείς πολεμούμε διαδοχικά και πάντα ξεκούραστοι κι έχουμε την ευκαιρία να
κοιμόμαστε, να τρώμε και να αναπαυόμαστε».
«εκείνοι[…] πρέπει να πολεμούν αδιάκοπα και πάντοτε σε πλήρη ένταση, χωρίς να
έχουν καιρό για ύπνο ή φαγητό ή ποτό ή ξεκούραση ή κάτι άλλο παρόμοιο».
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 4.7. β. Η άλωση της
Κωνσταντινούπολης, β. Η Άλωση] μπορούν να αξιοποιηθούν, ενδεικτικά, οι εξής αναφορές:
«[…] η υπεροπλία των Τούρκων σε έμψυχο (αναλογία 10 προς 1) και άψυχο υλικό ήταν
συντριπτική».
«[…] τα κανόνια έκριναν τα πάντα».
Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να δομηθεί
ένα συνθετικό κείμενο που να εστιάζει στις αδυναμίες και τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν
οι υπερασπιστές της Πόλης –οι οποίοι ήταν ελάχιστοι σε αριθμό, απειροπόλεμοι και συχνά
άοπλοι–, και τη συνακόλουθη δυσκολία στην άμυνα, καθώς επιβαλλόταν να πολεμούν
εντατικά και αδιάλειπτα, χωρίς να έχουν χρόνο για ανάπαυση και τροφή· αντίθετα, οι
Οθωμανοί, οι οποίοι διέθεταν μεγάλο πλήθος στρατού, μπορούσαν να εναλλάσσονται στη
μάχη και είχαν τη δυνατότητα να αναπαυθούν.
3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«Όσοι δε από τους Ιταλούς είναι τοποθετημένοι στο πεσμένο κομμάτι του τείχους […]
σε μένα φαίνονται εντελώς αναξιόπιστοι κι αφερέγγυοι».
«δεν θα θελήσουν… να πολεμήσουν για τα αγαθά άλλων και να κοπιάσουν και να
θέσουν τον εαυτό τους σε φανερό κίνδυνο, χωρίς οι ίδιοι να κερδίσουν τίποτε».