θέμα: 27097_SOLUTION
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση του παραθέματος (## ΚΕΙΜΕΝΟ Α), να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«γενίκευση των δεσμών εξαρτήσεως […] και την αυστηρή ιεράρχηση των ανθρώπων
σε μια σειρά εξαρτημένων υποτελών (βασάλων) και δεσποτών (κυρίων/αρχόντων)»
«να προστατεύει και να συντηρεί τους υποτελείς του, οι οποίοι πρόσφεραν σε
αντάλλαγμα ορισμένες υπηρεσίες»
«την εκχώρηση γης (φέουδο) από τον δεσπότη στον υποτελή, ο οποίος την
εκμεταλλεύεται για δικό του όφελος».
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 2, 7. Οικονομία και κοινωνία
στη Δυτική Ευρώπη, Το σύστημα της Φεουδαρχίας, α. Χαρακτηριστικά και εξέλιξη] μπορούν
να αξιοποιηθούν πληροφορίες από το απόσπασμα:
«[…]οι διάφορες κοινωνικές ομάδες συνδέθηκαν ….άρχοντες της φεουδαρχίας.».
Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να
δομηθεί ένα συνθετικό κείμενο που να αναφέρεται στους δεσμούς εξάρτησης (αμοιβαίων
υποχρεώσεων και παροχών) που δημιουργήθηκαν στη φεουδαρχική κοινωνία.
3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση του παραθέματος (## ΚΕΙΜΕΝΟ Β), να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«[Ο νέος ιππότης] …. ως χωροδεσπότης στον δικό του πύργο»: ιππότης-φεουδάρχης
«Ως επαγγελματίας πολεμιστής, τον οποίο συντηρούν οι χωρικοί του[…]»
Επιπλέον, από την κριτική ανάγνωση του πρώτου παραθέματος (## ΚΕΙΜΕΝΟ Α) μπορεί να
αξιοποιηθεί συνδυαστικά η πληροφορία:
«[…] οι οποίοι πρόσφεραν ορισμένες υπηρεσίες, κυρίως στρατιωτικές[…]»
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 2, 7. Οικονομία και κοινωνία
στη Δυτική Ευρώπη, Το σύστημα της Φεουδαρχίας, β. Η επικράτηση του συστήματος της
φεουδαρχίας] μπορούν να αξιοποιηθούν πληροφορίες από το απόσπασμα:
«Ο στρατός, τον οποίο παλαιότερα αποτελούσαν … με τους υποτελείς του και τον
οπλισμό τους».