θέμα: 27208

ΙΣΤΟΡΙΑ Β΄ ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

3ο ΘΕΜΑ

Συνδυάζοντας τις ιστορικές σας γνώσεις με τις απαραίτητες πληροφορίες από την ιστορική

πηγή που σας δίνεται, να αναφερθείτε:

α. στις ενέργειες του Μανουήλ Β΄ Παλαιολόγου για να αποτρέψει την προέλαση των

Τούρκων (μονάδες 13)

β. στα αποτελέσματα της μάχης της Άγκυρας (1402) για το Βυζάντιο.

(μονάδες 12)

Μονάδες 25

ΚΕΙΜΕΝΟ

Ο Μανουήλ Β΄ Παλαιολόγος […]έφθασε τον Απρίλιο του 1400 στη Βενετία και αργότερα

στο Παρίσι.[…] τον Δεκέμβριο του 1400 έφθασε στο Λονδίνο, όπου ο Ερρίκος ο Δ΄ του

υποσχέθηκε στρατό και στόλο και του έδωσε μια μικρή χρηματική βοήθεια. Φρόντισε να

επικοινωνήσει και με άλλους ευρωπαίους ηγεμόνες και ήταν γεμάτος ενθουσιασμό και

πεποίθηση ότι λίγο χρόνο μετά τον γυρισμό του στην Πόλη ολόκληρη στρατιά

σταυροφόρων θα έφθανε εκεί για να αναλάβει επιχειρήσεις και να εξοντώσει τους

Τούρκους. […]Βρισκόταν ακόμη στο Παρίσι όταν, τον Σεπτέμβριο του 1402, έφθασε το

χαρμόσυνο άγγελμα: ο Βαγιαζήτ είχε συντριβεί κοντά στην Άγκυρα και πιαστεί αιχμάλωτος

από τον Ταμερλάνο. Η τουρκική ήττα και οι ταραχές που ξέσπασαν στη συνέχεια στο

τουρκικό κράτος δεν έσωσαν βέβαια την Κωνσταντινούπολη[…]. Τα ελάχιστα κέρδη που

αποκόμισε η αυτοκρατορία ήταν η ανακατάληψη της Θεσσαλονίκης, μικρών περιοχών στον

Εύξεινο Πόντο και των νησιών Σκιάθου, Σκοπέλου και Σκύρου. Αλλά το πιο μεγάλο όφελος

ήταν ότι η πτώση της αυτοκρατορίας αναβλήθηκε για μισό περίπου αιώνα.

Καραγιαννόπουλος Ι., Το βυζαντινό κράτος, Βάνιας, Θεσσαλονίκη 1996, σ. 268-269.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση του παραθέματος, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

 «Ο Μανουήλ Β΄ Παλαιολόγος …του υποσχέθηκε στρατό και στόλο και του έδωσε μια

μικρή χρηματική βοήθεια[…]».

 «Φρόντισε να επικοινωνήσει και με άλλους ευρωπαίους ηγεμόνες[…]».

 «[…] μετά τον γυρισμό του στην Πόλη ολόκληρη στρατιά σταυροφόρων θα έφθανε

εκεί για να αναλάβει επιχειρήσεις και να εξοντώσει τους Τούρκους».

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 4, 7. Η άλωση της

Κωνσταντινούπολης, α. Αναζήτηση βοήθειας στη Δύση] μπορεί να γίνει σύνδεση με το

απόσπασμα:

 «Ο κίνδυνος από την προέλαση… αισθήματα θαυμασμού και συμπάθειας[…]».

3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση του παραθέματος, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

 «Η τουρκική ήττα και οι ταραχές που ξέσπασαν στη συνέχεια στο τουρκικό κράτος

δεν έσωσαν βέβαια την Κωνσταντινούπολη[…]».

 «Τα ελάχιστα κέρδη που αποκόμισε …Σκοπέλου και Σκύρου».

 «[…] το πιο μεγάλο όφελος ήταν ότι η πτώση της αυτοκρατορίας αναβλήθηκε για

μισό περίπου αιώνα».

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 4, 7. Η άλωση της

Κωνσταντινούπολης, α. Αναζήτηση βοήθειας στη Δύση] μπορεί να γίνει σύνδεση με το

απόσπασμα:

 «Ο σουλτάνος των Τούρκων Βαγιαζήτ… παράταση ζωής μισού αιώνα».