θέμα: 27453_SOLUTION
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση του παραθέματος, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«[…]συγκρότηση ενός ισχυρού εντόπιου στρατού»
«[…] απάλλαξε την αυτοκρατορία από τη δαπανηρή στρατολόγηση αλλοδαπών
μισθοφόρων… ούτε επαρκείς».
«Ο νέος στρατός των θεμάτων απαρτίσθηκε από στρατιώτες γεωργούς/ με το νέο
σύστημα περιορίστηκαν σημαντικά οι δημόσιες δαπάνες».
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Η βασιλεία του Ηρακλείου (610-641).
Αποφασιστικοί αγώνες και μεταρρυθμίσεις, β. Εσωτερική αναδιοργάνωση] μπορεί να γίνει
σύνδεση με το απόσπασμα:
«Τα νέα διοικητικά μέτρα… υπερασπίζονταν την ιδιοκτησία τους».
Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να δομηθεί
ένα συνθετικό κείμενο που να αναδεικνύει τα αποτελέσματα που είχε η δημιουργία των
θεμάτων για την άμυνα και την κοινωνική οργάνωση του Βυζαντίου στη μεσοβυζαντινή
περίοδο.
3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση του παραθέματος, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«Η υποχρεωτική άσκηση της στρατιωτικής θητείας περνούσε κατά κανόνα στον
μεγαλύτερο γιο του «στρατιώτη», που κληρονομούσε συγχρόνως και το κτήμα του
πατέρα του.»
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Η βασιλεία του Ηρακλείου (610-641).
Αποφασιστικοί αγώνες και μεταρρυθμίσεις, β. Εσωτερική αναδιοργάνωση] μπορεί να γίνει
σύνδεση με το απόσπασμα:
● «Οι στρατιώτες… στον πρωτότοκο γιο».
Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να δομηθεί
ένα συνθετικό κείμενο που να παρουσιάζει τις υποχρεώσεις του στρατιώτη γεωργού προς το
βυζαντινό κράτος.