θέμα: 27453_SOLUTION

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση του παραθέματος, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

 «[…]συγκρότηση ενός ισχυρού εντόπιου στρατού»

 «[…] απάλλαξε την αυτοκρατορία από τη δαπανηρή στρατολόγηση αλλοδαπών

μισθοφόρων… ούτε επαρκείς».

 «Ο νέος στρατός των θεμάτων απαρτίσθηκε από στρατιώτες γεωργούς/ με το νέο

σύστημα περιορίστηκαν σημαντικά οι δημόσιες δαπάνες».

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Η βασιλεία του Ηρακλείου (610-641).

Αποφασιστικοί αγώνες και μεταρρυθμίσεις, β. Εσωτερική αναδιοργάνωση] μπορεί να γίνει

σύνδεση με το απόσπασμα:

 «Τα νέα διοικητικά μέτρα… υπερασπίζονταν την ιδιοκτησία τους».

Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να δομηθεί

ένα συνθετικό κείμενο που να αναδεικνύει τα αποτελέσματα που είχε η δημιουργία των

θεμάτων για την άμυνα και την κοινωνική οργάνωση του Βυζαντίου στη μεσοβυζαντινή

περίοδο.

3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση του παραθέματος, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

 «Η υποχρεωτική άσκηση της στρατιωτικής θητείας περνούσε κατά κανόνα στον

μεγαλύτερο γιο του «στρατιώτη», που κληρονομούσε συγχρόνως και το κτήμα του

πατέρα του.»

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Η βασιλεία του Ηρακλείου (610-641).

Αποφασιστικοί αγώνες και μεταρρυθμίσεις, β. Εσωτερική αναδιοργάνωση] μπορεί να γίνει

σύνδεση με το απόσπασμα:

● «Οι στρατιώτες… στον πρωτότοκο γιο».

Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να δομηθεί

ένα συνθετικό κείμενο που να παρουσιάζει τις υποχρεώσεις του στρατιώτη γεωργού προς το

βυζαντινό κράτος.