θέμα: 28563_SOLUTION
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«ο οποίος επέκρινε έντονα τη χρήση των αζύμων, την αγαμία του λατινικού κλήρου
και την εμμονή της δυτικής εκκλησίας στην τέλεση της συνήθους λειτουργίας κατά
τη διάρκεια της πεντηκοστής»
«Ο πάπας Ουμβέρτος εξαπέλυσε νέα επίθεση εναντίον των Ελλήνων κατηγορώντας
τους για τη μη αποδοχή της προσθήκης του Filioque στο θέμα της διπλής
εκπορεύσεως του Αγίου Πνεύματος, ο Κηρουλάριος όμως αρνήθηκε
κατηγορηματικά να συζητήσει μαζί τους το επίμαχο αυτό σημείο. Επέμενε να
λάβουν μέρος στη συζήτηση αυτή απεσταλμένοι και από τα υπόλοιπα πατριαρχεία
της Ανατολής»
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 2, 5. Η διεθνής ακτινοβολία του
Βυζαντίου, στ. Το Σχίσμα μεταξύ των δύο Εκκλησιών] μπορούν να αξιοποιηθούν
πληροφορίες από το απόσπασμα:
«Η έριδα, η οποία οδήγησε… και από τον Υιό.»
Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να
δομηθεί ένα συνθετικό κείμενο που να καταδεικνύει τις θεολογικές διαφορές που
αποτέλεσαν τη βάση του Σχίσματος των δύο Εκκλησιών το 1054.
3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«[…]νέα προβλήματα ανέκυψαν με την άφιξη τριών παπικών λεγάτων στην
Κωνσταντινούπολη, καθώς προσέβαλαν τον Πατριάρχη αρνούμενοι να τον τιμήσουν
με την καθιερωμένη προσκύνηση[…]»
«Η κατάσταση επιδεινώθηκε ακόμη περισσότερο γιατί, στην επιστολή που
μετέφεραν οι τρεις απεσταλμένοι, ο πάπας Λέων επέκρινε τον Πατριάρχη για τον
τίτλο που χρησιμοποιούσε, δηλαδή του Οικουμενικού Πατριάρχη.»
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 2, 5. Η διεθνής ακτινοβολία του
Βυζαντίου, στ. Το Σχίσμα μεταξύ των δύο Εκκλησιών] μπορούν να αξιοποιηθούν
πληροφορίες από το απόσπασμα:
«Κύρια αιτία όμως… με αμοιβαίους αφορισμούς.»