θέμα: 28706_SOLUTION
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
Τι ήταν ο «Μαύρος Θάνατος»:
«επιδημία στα μέσα του 14ου αιώνα»
«η πανώλη διαδόθηκε ραγδαία τη δεκαετία του 1340».
«[…]προκαλούσε ακαριαίο θάνατο»
Πώς ξεκίνησε:
«Ένα μογγολικό στράτευμα που πολιορκούσε …εξολοθρεύτηκε από την ασθένεια».
Με ποιον τρόπο διαδόθηκε:
«δόθηκε διαταγή να τοποθετηθούν τα πτώματα σε καταπέλτες και να εκτοξευτούν μέσα
στην πόλη … βιολογικό πόλεμο για να καταβάλουν τον εχθρό τους».
«Οι εμπορικές οδοί που συνέδεαν την Ευρώπη με τον υπόλοιπο κόσμο μετατράπηκαν
πλέον σε θανάσιμες λεωφόρους για τη μετάδοση του Μαύρου Θανάτου».
«[…]δεν μεταδιδόταν μόνο μέσω της επαφής με ασθενείς ή με τους αρουραίους[…].
Ακόμα και τα προϊόντα στο αμπάρι μετατρέπονταν σε θανάσιμα φορτία».
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [4.8. Η δυτική Ευρώπη στη διάρκεια του
ύστερου Μεσαίωνα, γ. Η κρίση της φεουδαρχίας] μπορεί να γίνει σύνδεση με το απόσπασμα:
«ο Μαύρος Θάνατος, επιδημία βουβωνικής πανώλης… διαδόθηκε σε όλη την
Ευρώπη».
Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να δομηθεί
ένα συνθετικό κείμενο που να περιγράφει την ασθένεια και τον τρόπο με τον οποίο ξεκίνησε
(από την πολιορκία της Καφφά) και μεταδόθηκε (μέσω του εμπορικού δικτύου) στην Ευρώπη
κατά τον 14ο αιώνα.
3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«μολύνοντας την Ευρώπη, το Ιράν, τη Μέση Ανατολή και την Αραβική Χερσόνησο».