θέμα: 29531_SOLUTION
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«Στους αιώνες της τουρκικής δουλείας η ορθόδοξη πίστη ήταν για […] τους
Βουλγάρους και τους Νοτιοσλάβους… μέσα στην τουρκική πλημμύρα.»
«[…] συνενώθηκαν οι ρωσικές χώρες και το κράτος της Μόσχας πέτυχε να ανυψωθεί
σε μεγάλη δύναμη… το φυσικό κέντρο του ορθόδοξου κόσμου»
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 4, 7. Η άλωση της
Κωνσταντινούπολης, γ. Το Βυζάντιο μετά την Άλωση] μπορεί να γίνει σύνδεση με το
απόσπασμα:
«Η πνευματική παράδοση του Βυζαντίου… να γίνει η Ρωσία».
Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να
δομηθεί ένα συνθετικό κείμενο που να καταδεικνύει την επίδραση του Βυζαντίου στους
σλαβικούς λαούς και στη Ρωσία μετά την Άλωση.
3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση της ιστορικής πηγής, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«Το Βυζάντιο ήταν δότης, ενώ η Δύση δέκτης»
«Ιδιαίτερα στην περίοδο της Αναγεννήσεως,… γεύθηκε τους θησαυρούς της
αρχαιότητας.»
«[…]διέσωσε το ρωμαϊκό δίκαιο, τα ελληνικά γράμματα, τη φιλοσοφία και την
επιστήμη»
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 4, 7. Η άλωση της
Κωνσταντινούπολης, γ. Το Βυζάντιο μετά την Άλωση] και [Κεφάλαιο 6, 2. Αναγέννηση και
Ανθρωπισμός, Το κίνημα του Ανθρωπισμού] μπορεί να γίνει σύνδεση με τα αντίστοιχα
αποσπάσματα: «[…]Η Δυτική Ευρώπη… του αρχαίου πνεύματος» και «Στην αναβίωση των
ελληνικών γραμμάτων στη Δύση… μετά την άλωση από τους Τούρκους», ή/και
«[…]έφτασαν στην Ιταλία εξέχουσες προσωπικότητες του ελληνικού πνεύματος. […] Η
δραστηριότητα αυτή των Ελλήνων λογίων… ανθρωπιστικών σπουδών στη Δύση».
Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να
δομηθεί ένα συνθετικό κείμενο που να αποτυπώνει την επίδραση του Βυζαντίου στη Δύση
μέσα από τη συμβολή των Ελλήνων λογίων στο κίνημα του Ανθρωπισμού.