θέμα: 29656_SOLUTION

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση της πηγής (## ΚΕΙΜΕΝΟ), να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

 «ήρθε η ώρα να γίνει κληρονόμος της βυζαντινής Εξαρχίας που χαροπάλευε»

 «Ο Πιπίνος κατεβαίνει για δεύτερη φορά στην Ιταλία… κατακτά είκοσι μικρές και

μεγάλες πόλεις»

 «και ολόκληρη αυτή τη χώρα, όπως λένε οι Λατίνοι, την προσαρτά στο πατριμόνιο του

Αγίου Πέτρου, ή – σύμφωνα με άλλους- τη δωρίζει στη ρωμαϊκή πολιτεία»

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού εγχειριδίου [Κεφάλαιο 1, 8. Το Φραγκικό Κράτος υπό

τις δυναστείες των Μεροβιγγείων και των Καρολιδών, β. Οι Καρολίδες και η ακμή της

φραγκικής δύναμης], μπορούν να αξιοποιηθούν πληροφορίες από τα αποσπάσματα:

 «[…]Ο πάπας, απειλούμενος από τους Λογγοβάρδους… η αντίληψη της ελέω Θεού

βασιλείας»

 «Ο Πιπίνος Α΄, ως αντάλλαγμα, δώρισε στην Αγία Έδρα την περιοχή από τη Ραβέννα

μέχρι και τη Ρώμη… έτσι ο παπισμός συνδέθηκε στενά με το βασίλειο των Φράγκων».

Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση πηγής και ιστορικής αφήγησης αναμένεται να δομηθεί

ένα συνθετικό κείμενο που να αποτυπώνει τη σημασία της στέψης του Πιπίνου ως «ελέω Θεού

βασιλέα» από τον πάπα (ισχυροποίηση της θέσης του ηγεμόνα ως αδιαμφισβήτητου βασιλέα,

η εξουσία του οποίου απορρέει απευθείας από τον Θεό) και να εκθέτει τα αποτελέσματα της

ενέργειας αυτής ως προς το κύρος που αποκτά το Φραγκικό Κράτος στην υπόλοιπη Ευρώπη και

ως προς τις σχέσεις του με το παπικό κράτος [σχέση αμοιβαίας υποστήριξης και ανταλλαγής: ο

πάπας επικυρώνει την εξουσία του βασιλιά των Φράγκων και σε αντάλλαγμα εξασφαλίζει τη

βασιλική προστασία στα εδάφη της κυριαρχίας του (παπικό κράτος)]

3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση της πηγής (ΕΙΚΟΝΑ), να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

Ως προς το πρώτο ζητούμενο του ερωτήματος (περιγραφή του απεικονιζόμενου ιστορικού

γεγονότος):