θέμα: 29664_SOLUTION
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
μελέτη του παραθέματος (## ΚΕΙΜΕΝΟ Α), να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
Ως προς το πρώτο και δεύτερο σκέλος του ερωτήματος (τι είδους προνόμια/ σε ποιους
παραχωρούνται):
«παραχωρούμε στους Βενετούς τα εργαστήρια μαζί με τους επάνω ορόφους που
βρίσκονται στη συνοικία του Περάματος (σημείο επιβίβασης για τη συνοικία του
Γαλατά), που εκτείνεται από την Εβραϊκή Πύλη ως την Πύλη της Βίγλας, όπου ζουν
Βενετοί και Έλληνες»
«Δίνεται επίσης στους Βενετούς το δικαίωμα να κάνουν εμπόριο με κάθε λογής
εμπορεύματα σ’ όλα τα μέρη της Ρωμανίας,[…] την ίδια Κωνσταντινούπολη[…]»
«[…] χωρίς να πληρώνουν εντελώς τίποτε για τις δραστηριότητές τους».
«[…]δικαίωμα να μη δέχονται οποιοδήποτε έλεγχο».
Ως προς το τρίτο σκέλος του ερωτήματος (από ποιον παραχωρούνται):
«[…]και γενικά όλα τα μέρη που είναι κάτω από την εξουσία της ευσεβούς και
ελεήμονος Εξοχότητάς μας[…]»
«Σε όλους αυτούς τους τόπους η αυτοκρατορική μου εξουσία τους δίνει το
δικαίωμα[…]».
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού εγχειριδίου [Κεφάλαιο 2, 5. Η διεθνής ακτινοβολία
του Βυζαντίου, α. Η Βυζαντινή διπλωματία και ζ. Οι σχέσεις με τις ιταλικές ναυτικές πόλεις],
μπορούν να αξιοποιηθούν πληροφορίες από το απόσπασμα:
«Η βυζαντινή διπλωματία… χρησιμοποιούσε ένα ευρύτατο φάσμα από τρόπους και
μέσα για να επιτύχει τους σκοπούς της[…]. Τέτοια μέσα ήταν […]η σύναψη
[…]εμπορικών συνθηκών.»
«[…] Στη διάρκεια του 10ου αιώνα … στενότερες οι σχέσεις τους με το Βυζάντιο.[…]».
«[…] για να ανταμείψει τους Βενετούς… συνήψε μαζί τους μια ευνοϊκή εμπορική
συνθήκη… ιδιαίτερα το βενετικό εμπορικό κεφάλαιο».
Οι μαθητές/-τριες, αξιοποιώντας τις κατάλληλες πληροφορίες από το ## ΚΕΙΜΕΝΟ Α αναμένεται
να εστιάσουν στο είδος των προνομίων που παραχωρούνται στους Βενετούς: παροχή