θέμα: 29674_SOLUTION

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση του παραθέματος (## ΚΕΙΜΕΝΟ Α), να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

 «Ανήγειρε οχυρά στις ακριτικές περιοχές για να αντιμετωπίσει τις στρατιωτικές

ανάγκες»

 «δημιούργησε στρατιωτικά αγροκτήματα και ενίσχυσε τις στρατιωτικές δυνάμεις με

τη μόνιμη εγκατάσταση των Κουμάνων ως στρατιωτών στις ακριτικές περιοχές, με τον

όρο της προσφοράς στρατιωτικής υπηρεσίας»

 «αποκαταστάθηκε ιδιαίτερα στην Ανατολή το σύστημα της άμυνας των συνόρων»

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού εγχειριδίου [Κεφάλαιο 4, 2. Τα Ελληνικά κράτη:

Τραπεζούς, Ήπειρος, Νίκαια, γ. Η Αυτοκρατορία της Νίκαιας και η ανασύσταση της Βυζαντινής

Αυτοκρατορίας], μπορούν να αξιοποιηθούν πληροφορίες από το απόσπασμα:

 «[…]Ο διάδοχός του (ενν. του Θεόδωρου Λάσκαρη) Ιωάννης Βατάτζης … σε σημαντική

δύναμη» ή/και «[…] με τη δημιουργία στρατιωτικών κτημάτων εξασφάλισε ένα

αποτελεσματικό σύστημα άμυνας των ανατολικών συνόρων του».

Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση ιστορικού παραθέματος και ιστορικής αφήγησης

αναμένεται να δομηθεί ένα συνθετικό κείμενο που να αναφέρεται στις πρωτοβουλίες που

πήρε ο αυτοκράτορας της Νίκαιας Ιωάννης Βατάτζης για την αντιμετώπιση των στρατιωτικών

αναγκών.

3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση του παραθέματος (## ΚΕΙΜΕΝΟ Β), να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

 «Παρά ταύτα ο βυζαντινός λαός πανηγύρισε με μεγάλο ενθουσιασμό το γεγονός»

 «Η είσοδος του αυτοκράτορα στην ελευθερωμένη πόλη πήρε τη μορφή θρησκευτικής

πανηγύρεως»

 «Ο λαός προϋπάντησε τον Μιχαήλ Η΄ με την εικόνα της Οδηγήτριας, που πιστευόταν ότι

ήταν έργο του ευαγγελιστή Λουκά»

 «Ο αυτοκράτορας πορεύτηκε πεζός, «περισσότερο χριστιανός παρά αυτοκράτορας», με

την ιερή πομπή στη μονή Στουδίου και ύστερα στην Αγία Σοφία»