θέμα: 29806_SOLUTION
ΙΣΤΟΡΙΑ Β΄ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
3.α. Η απάντηση στο πρώτο ερώτημα απαιτεί τον συνδυασμό ιστορικών γνώσεων που
προέρχονται τόσο από το σχολικό εγχειρίδιο, όσο και από το δοθέν κείμενο (απόσπασμα
από γραπτή δευτερογενή πηγή). Απώτερος σκοπός είναι η σύνθεση ενός ενιαίου κειμένου,
το οποίο θα αναφέρει τους λόγους για τους οποίους η Μόσχα θεωρήθηκε ως Τρίτη Ρώμη
μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους το 1453.
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού εγχειριδίου [4ο κεφάλαιο, 7. Η Άλωση της
Κωνσταντινούπολης, γ. Το Βυζάντιο μετά την Άλωση σ. 87.], οι μαθητές/τριες αναμένεται να
αξιοποιήσουν συναφείς ιστορικές γνώσεις. Ειδικότερα, μπορούν να αξιοποιηθούν
αναφορές από τα ακόλουθα αποσπάσματα/εδάφια:
«Η πνευματική παράδοση … της αυτοκρατορίας.»
«Κληρονόμος των πνευματικών παραδόσεων … Ρωσία.»
«Η Μόσχα … τελετουργικό.»
Σε συνδυασμό με την ιστορική αφήγηση του σχολικού εγχειριδίου, οι μαθητές/τριες
αναμένεται, μέσω της κριτικής ανάγνωσης της ιστορικής πηγής (κειμένου), να αξιοποιήσουν
τις κατάλληλες πληροφορίες από αυτή. Ενδεικτικά, μπορούν να αντληθούν στοιχεία από τα
ακόλουθα αποσπάσματα/εδάφια:
«Μετά την πτώση της βυζαντινής αυτοκρατορίας … ορθόδοξου κόσμου.»
«Γρήγορα η Ρωσία … η βυζαντινή αυτοκρατορία»
«Αφού η Κωνσταντινούπολη … η «τρίτη Ρώμη».»
«Η πνευματική κληρονομιά του Βυζαντίου … στη ρωσική αυτοκρατορία.»
3.β. Η απάντηση στο δεύτερο ερώτημα απαιτεί τον συνδυασμό ιστορικών γνώσεων που
προέρχονται τόσο από το σχολικό εγχειρίδιο, όσο και από το δοθέν κείμενο (γραπτή
δευτερογενή πηγή). Απώτερος σκοπός είναι η σύνθεση ενός ενιαίου κειμένου, το οποίο θα
παρουσιάζει την πολιτιστική προσφορά του Βυζαντίου στη Δύση μετά την Άλωση της
Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους το 1453.
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού εγχειριδίου [4ο κεφάλαιο, 7. Η Άλωση της
Κωνσταντινούπολης, γ. Το Βυζάντιο μετά την Άλωση σ. 87.], οι μαθητές/τριες αναμένεται να
αξιοποιήσουν συναφείς ιστορικές γνώσεις. Ειδικότερα, μπορούν να αξιοποιηθούν
αναφορές από το ακόλουθο απόσπασμα: