θέμα: 32104_SOLUTION

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

3.α. Βασιζόμενοι/-ες στη μελέτη του κειμένου οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την

κριτική ανάγνωση του κειμένου, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

Ως προς το πρώτο σκέλος του ερωτήματος (τρόπος αντίδρασης):

 «[…]οι υπόλοιποι ευγενείς συγκεντρώθηκαν στην Αγία Σοφία για να προσφέρουν το

στέμμα στον Θεόδωρο Λάσκαρη»

 «Ο Θεόδωρος αρνήθηκε την κενή τιμή.» (άρνηση αποδοχής στέμματος/ κενή τιμή)

Ως προς το δεύτερο σκέλος του ερωτήματος (ανάληψη πρωτοβουλίας):

 «Βγήκε μαζί με τον πατριάρχη… αν παραδίδονταν τώρα σε νέους κυρίους»

(προσπάθεια ενίσχυσης εθνικού φρονήματος υπερασπιστών)

Ως προς το τρίτο σκέλος του ερωτήματος (αποτέλεσμα):

 «Αλλά το φρόνημά τους είχε πια καταπέσει· δεν ήθελαν πια να πολεμήσουν.»

(αποτυχία προσπάθειας)

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [7. Οι Σταυροφορίες, ε. Η άλωση της

Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους] μπορεί να γίνει σύνδεση με την εξής

αναφορά:

 «Την έκρυθμη κατάσταση εκμεταλλεύτηκε ο Αλέξιος Ε’ Δούκας Μούρτζουφλος για

να καταλάβει πραξικοπηματικά το θρόνο.»

 «Η άλωση πραγματοποιήθηκε στις 13 Απριλίου 1204… άγριες διαθέσεις των

σταυροφόρων.»

3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

ανάγνωση του κειμένου, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

 «Η λεηλασία της Κωνσνταντινουπόλεως δεν έχει το αντίστοιχό της στην ιστορία…

αριστουργήματα των δικών της έξοχων καλλιτεχνών»

 «Οι Ενετοί ήξεραν την αξία αυτών των πραγμάτων. Όπου μπόρεσαν άρπαξαν

θησαυρούς και τους μετέφεραν για να στολίσουν τις πλατείες και τις εκκλησίες και

τα παλάτια των πόλεών τους»