θέμα: 32104_SOLUTION
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
3.α. Βασιζόμενοι/-ες στη μελέτη του κειμένου οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την
κριτική ανάγνωση του κειμένου, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
Ως προς το πρώτο σκέλος του ερωτήματος (τρόπος αντίδρασης):
«[…]οι υπόλοιποι ευγενείς συγκεντρώθηκαν στην Αγία Σοφία για να προσφέρουν το
στέμμα στον Θεόδωρο Λάσκαρη»
«Ο Θεόδωρος αρνήθηκε την κενή τιμή.» (άρνηση αποδοχής στέμματος/ κενή τιμή)
Ως προς το δεύτερο σκέλος του ερωτήματος (ανάληψη πρωτοβουλίας):
«Βγήκε μαζί με τον πατριάρχη… αν παραδίδονταν τώρα σε νέους κυρίους»
(προσπάθεια ενίσχυσης εθνικού φρονήματος υπερασπιστών)
Ως προς το τρίτο σκέλος του ερωτήματος (αποτέλεσμα):
«Αλλά το φρόνημά τους είχε πια καταπέσει· δεν ήθελαν πια να πολεμήσουν.»
(αποτυχία προσπάθειας)
Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [7. Οι Σταυροφορίες, ε. Η άλωση της
Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους] μπορεί να γίνει σύνδεση με την εξής
αναφορά:
«Την έκρυθμη κατάσταση εκμεταλλεύτηκε ο Αλέξιος Ε’ Δούκας Μούρτζουφλος για
να καταλάβει πραξικοπηματικά το θρόνο.»
«Η άλωση πραγματοποιήθηκε στις 13 Απριλίου 1204… άγριες διαθέσεις των
σταυροφόρων.»
3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική
ανάγνωση του κειμένου, να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:
«Η λεηλασία της Κωνσνταντινουπόλεως δεν έχει το αντίστοιχό της στην ιστορία…
αριστουργήματα των δικών της έξοχων καλλιτεχνών»
«Οι Ενετοί ήξεραν την αξία αυτών των πραγμάτων. Όπου μπόρεσαν άρπαξαν
θησαυρούς και τους μετέφεραν για να στολίσουν τις πλατείες και τις εκκλησίες και
τα παλάτια των πόλεών τους»