θέμα: 32816_SOLUTION

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

3.α. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

μελέτη της ιστορικής πηγής (## ΚΕΙΜΕΝΟ Α) να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

 «Εδώ και πολύ καιρό, οι πάπες, οι καρδινάλιοι και οι επίσκοποι ανταγωνίζονται τους

ηγεμόνες στις συνήθειες τους και μάλιστα είναι έτοιμοι να τους ξεπεράσουν».

 «Οι επίσκοποι ξεχνούν ότι ο τίτλος τους σημαίνει εργασία, εγρήγορση και φροντίδα.

Θυμούνται όμως πολύ καλά το ρόλο τους μόνο για να απομυζούν χρήματα από το

ποίμνιό τους».

 «[…]αν οι καρδινάλιοι σκέφτονταν ότι είναι διάδοχοι των αποστόλων[…] αν

προσπαθούσαν να μιμηθούν τη ζωή του Χριστού[…] αν σκέφτονταν μόνο το βάρος

του ονόματος που έχουν[…] θα υπήρχε στη γη δυστυχία;».

Από την ιστορική αφήγηση του σχολικού βιβλίου [Κεφάλαιο 6. 4. Θρησκευτική

Μεταρρύθμιση (1517-1555), α. Η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία σε κρίση] μπορεί να γίνει

σύνδεση με την αναφορά:

 «Ήδη από τα τέλη του Μεσαίωνα …διαφθορά από τους εκκλησιαστικούς

αξιωματούχους»

Μέσα από τη συνδυαστική προσέγγιση ιστορικής πηγής και ιστορικής αφήγησης

αναμένεται να δομηθεί ένα συνθετικό κείμενο που να αναδεικνύει μέσω κριτικού

σχολιασμού τα αναφερόμενα (στο κείμενο) αίτια της κρίσης που αντιμετώπισε η

Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία στις αρχές του 16ου αιώνα (προκλητικός τρόπος ζωής

εκκλησιαστικών αξιωματούχων, επιδίωξη πολυτέλειας, εκμετάλλευση του ποιμνίου σε

αντίθεση με όσα υπαγορεύει η χριστιανική διδασκαλία και το πρότυπο της ζωής του

Χριστού- πρόκληση δυσαρέσκειας εναντίον του πάπα και των λοιπών εκκλησιαστικών

αξιωματούχων- απόδοση ευθυνών για τη δυστυχία στη γη)

3.β. Για την απάντηση στο ερώτημα οι μαθητές/-τριες αναμένεται, μέσα από την κριτική

μελέτη της ιστορικής πηγής (## ΚΕΙΜΕΝΟ Α) να αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πληροφορίες:

 «32. Θα καταδικαστούν αιώνια, μαζί με αυτούς που τους διδάσκουν, όσοι πιστεύουν

ότι τα συγχωροχάρτια τους εξασφαλίζουν τη σωτηρία[…]»

 «36. Κάθε χριστιανός που μετανοεί ειλικρινά μπορεί να έχει άφεση αμαρτιών χωρίς

συγχωροχάρτια».