05.04. Η σύγκρουση της κοινωνίας - Η καθημερινή ζωή
Αθηναίοι πολίτες
Τρεις μεγάλες κοινωνικές ομάδες αποτελούσαν τον πληθυσμό της Αθήνας κατά τον 5ο αιώνα, -
- οι Αθηναίοι πολίτες,
- οι μέτοικοι και
- οι δούλοι.
Οι Αθηναίοι πολίτες αποτελούσαν τη μοναδική κυρίαρχη δύναμη στην πόλη.
Από αυτούς πήγαζε κάθε εξουσία.
Αθηναίοι πολίτες ήταν αυτοί που κατάγονταν από πατέρα και μητέρα Αθηναίους.
Αυτοί μόνο είχαν το δικαίωμα της συμμετοχής στις εργασίες της Εκκλησίας του Δήμου.
Όλοι οι Αθηναίοι πολίτες είχαν τα ίδια δικαιώματα απέναντι στους νόμους.
Μέτοικοι
Οι μέτοικοι ήταν πολίτες άλλων ελληνικών πόλεων
που είχαν εγκατασταθεί στην Αθήνα, προσελκυόμενοι από την ιδιαίτερη οικονομική ανάπτυξη.
Η κύρια ασχολία τους ήταν το εμπόριο και,
για να τους επιτραπεί να διαμένουν ανεμπόδιστα στην Αθήνα,
πλήρωναν έναν ειδικό φόρο,
το μετοίκιον.
Οι δούλοι αποτελούσαν την πλειονότητα του πληθυσμού της Αθήνας.
Yπολογίζεται ότι κατά την εποχή του Περικλή κατοικούσαν στην Αθήνα
Η προέλευσή τους ήταν ποικίλη˙
- άλλοι ήταν αιχμάλωτοι πολέμου,
- άλλοι είχαν αγοραστεί στα δουλοπάζαρα και
- άλλοι ήταν παιδιά δούλων.
Ορισμένοι δούλοι εργάζονταν ως υπηρέτες στα αθηναϊκά σπίτια ή τους αγρούς και άλλοι υπηρετούσαν σε κρατικές υπηρεσίες ως δεσμοφύλακες, λογιστές, αστυνόμοι ή εργάτες.
Οι μορφωμένοι δούλοι εκτελούσαν και χρέη παιδαγωγού σε σπίτια πλούσιων Αθηναίων.
Η αθηναϊκή κοινωνία, σχεδόν στο σύνολό της, περιέβαλλε με στοργή τους δούλους και η κάθε οικογένεια, στους κόλπους της οποίας υπηρετούσαν, τους θεωρούσε μέλη της.
Η μέση αθηναϊκή οικογένεια έμενε συνήθως σε ένα απλό, μονώροφο σπίτι.
Τα έπιπλα, λιτά, άφηναν πολύ ελεύθερο χώρο στα δωμάτια.
Η οικοδέσποινα, ακολουθώντας τις συνήθειες της εποχής,
παρέμενε στο σπίτι και σπάνια εξερχόταν μόνη,
κυρίως κατά τις θρησκευτικές εορτές.
Το μοναδικό αξίωμα που μπορούσε να αναλάβει μια γυναίκα στην αρχαιότητα ήταν αυτό της ιέρειας.
Δε λάμβανε μέρος στη δημόσια ζωή και καταγινόταν με τις οικιακές εργασίες.
Επέβλεπε τους δούλους —οικιακούς βοηθούς—, φρόντιζε τον καλλωπισμό της, ύφαινε και μεριμνούσε για την ανατροφή των παιδιών.
Περνούσε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας στο γυναικωνίτη,
ένα ιδιαίτερο τμήμα του σπιτιού που προοριζόταν γι’ αυτήν.
Ο άνδρας περνάει το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας έξω από το σπίτι.
Το γλυκό κλίμα της Αττικής ευνοεί τη ζωή στην ύπαιθρο,
το περιδιάβασμα,
την ελεύθερη περιπατητική συζήτηση.
Ο Αθηναίος, όταν δεν ασχολείται με την προσωπική του εργασία,
- συχνάζει στα γυμναστήρια,
- στα δημόσια λουτρά,
- στα κουρεία.
Εκεί συναντά τους γνωστούς του και συζητά διάφορα,
- από τα μικροπροβλήματα της ζωής μέχρι
- πολιτικά και φιλοσοφικά θέματα.
Η συμμετοχή στα κοινά τον θέλγει ιδιαίτερα και
στις συνεδριάσεις της Εκκλησίας του Δήμου λαμβάνει ενεργό μέρος.
Το βράδυ, στο σπίτι του,
οργανώνει συμπόσια με τους φίλους του.
Εκεί, μόνο με τη συμμετοχή ανδρών,
άναβαν οι συζητήσεις γύρω από αγαπημένα θέματα,
όπως η τέχνη και η φιλοσοφία.
Η ανατροφή των παιδιών διέφερε ανάλογα με το φύλο.
Ενώ τα κορίτσια έμεναν στο σπίτι και
μάθαιναν από τη μητέρα τους το σύνολο των οικιακών εργασιών,
τα αγόρια από την ηλικία των 7 επτά ετών στέλνονταν σε ιδιωτικά σχολεία,
για να μορφωθούν.
Η τροφή της αθηναϊκής οικογένειας ήταν λιτή και
αποτελούταν από
λαχανικά,
ελιές,
παστά ψάρια και
σπάνια από κρέας.
Η ενδυμασία των Αθηναίων ήταν κομψή, αλλά όχι εξεζητημένη.
Το βασικό ένδυμα ήταν ο χιτώνας, ο οποίος, ανάλογα με τις διαθέσεις του ατόμου,
με το δέσιμο στη μέση με μία ζώνη,
δημιουργούσε πολλές ή λίγες πτυχώσεις.
Το ιμάτιο, είδος πανωφορίου, κατασκευασμένο από ζεστό,
μάλλινο ύφασμα,
τυλιγόταν πάνω από το χιτώνα με ποικίλους τρόπους.
Τα σανδάλια, στα πόδια, συμπλήρωναν την αμφίεση.
Οι πλούσιες Αθηναίες αγαπούσαν πολύ και τα κοσμήματα,
τα οποία αποτελούσαν αναπόσπαστο τμήμα της αμφίεσής τους.