2.2.3 Κλασική εποχή (480-323 π.Χ.)

συναντάται σε 351 θέματα

θέμα: 1 - #2

θέμα: 2 - #2

θέμα: 3 - #2

θέμα: 4 - #2

θέμα: 5 - #2

θέμα: 6 - #2

θέμα: 7 - #2

θέμα: 8 - #2

θέμα: 9 - #2

θέμα: 10 - #2

θέμα: 11 - #2

θέμα: 12 - #2

θέμα: 13 - #2

θέμα: 14 - #2

θέμα: 15 - #2

θέμα: 16 - #2

θέμα: 17 - #2

θέμα: 18 - #2

θέμα: 19 - #2

θέμα: 20 - #2

θέμα: 21 - #2

θέμα: 22 - #2

θέμα: 23 - #2

θέμα: 24 - #2

θέμα: 25 - #2

θέμα: 26 - #2

θέμα: 27 - #2

θέμα: 28 - #2

θέμα: 29 - #2

θέμα: 30 - #2

θέμα: 31 - #2

θέμα: 32 - #2

θέμα: 33 - #2

θέμα: 34 - #2

θέμα: 35 - #2

θέμα: 36 - #2

θέμα: 37 - #2

θέμα: 38 - #2

θέμα: 39 - #2

θέμα: 40 - #2

θέμα: 41 - #2

θέμα: 42 - #2

θέμα: 43 - #2

θέμα: 44 - #2

θέμα: 45 - #2

θέμα: 46 - #2

θέμα: 47 - #2

θέμα: 48 - #2

θέμα: 49 - #2

θέμα: 50 - #2

θέμα: 51 - #2

θέμα: 52 - #2

θέμα: 53 - #2

θέμα: 54 - #2

θέμα: 55 - #2

θέμα: 56 - #2

θέμα: 57 - #2

θέμα: 58 - #2

θέμα: 59 - #2

θέμα: 60 - #2

θέμα: 61 - #2

θέμα: 62 - #2

θέμα: 63 - #2

θέμα: 64 - #2

θέμα: 65 - #2

θέμα: 66 - #2

θέμα: 67 - #2

θέμα: 68 - #2

θέμα: 69 - #2

θέμα: 70 - #2

θέμα: 71 - #2

θέμα: 72 - #2

θέμα: 73 - #2

θέμα: 74 - #2

θέμα: 75 - #2

θέμα: 76 - #2

θέμα: 77 - #2

θέμα: 78 - #2

θέμα: 79 - #2

θέμα: 80 - #2

θέμα: 81 - #2

θέμα: 82 - #2

θέμα: 83 - #2

θέμα: 84 - #2

θέμα: 85 - #2

θέμα: 86 - #2

θέμα: 87 - #2

θέμα: 88 - #2

θέμα: 89 - #2

θέμα: 90 - #2

θέμα: 91 - #2

θέμα: 92 - #2

θέμα: 93 - #2

θέμα: 94 - #2

θέμα: 95 - #2

θέμα: 96 - #2

θέμα: 97 - #2

θέμα: 98 - #2

θέμα: 99 - #2

θέμα: 100 - #2

θέμα: 101 - #2

θέμα: 102 - #2

θέμα: 103 - #2

θέμα: 104 - #2

θέμα: 105 - #2

θέμα: 106 - #2

θέμα: 107 - #2

θέμα: 108 - #2

θέμα: 109 - #2

θέμα: 110 - #2

θέμα: 111 - #2

θέμα: 112 - #2

θέμα: 113 - #2

θέμα: 114 - #2

θέμα: 115 - #2

θέμα: 116 - #2

θέμα: 117 - #2

θέμα: 118 - #2

θέμα: 119 - #2

θέμα: 120 - #2

θέμα: 121 - #2

θέμα: 122 - #2

θέμα: 123 - #2

θέμα: 124 - #2

θέμα: 125 - #2

θέμα: 126 - #2

θέμα: 127 - #2

θέμα: 128 - #2

θέμα: 129 - #2

θέμα: 130 - #2

θέμα: 131 - #2

θέμα: 132 - #2

θέμα: 133 - #2

θέμα: 134 - #2

θέμα: 135 - #2

θέμα: 136 - #2

θέμα: 137 - #2

θέμα: 138 - #2

θέμα: 139 - #2

θέμα: 140 - #2

θέμα: 141 - #2

θέμα: 142 - #2

θέμα: 143 - #2

θέμα: 144 - #2

θέμα: 145 - #2

θέμα: 146 - #2

θέμα: 147 - #2

θέμα: 148 - #2

θέμα: 149 - #2

θέμα: 150 - #2

θέμα: 151 - #2

θέμα: 152 - #2

θέμα: 153 - #2

θέμα: 154 - #2

θέμα: 155 - #2

θέμα: 156 - #2

θέμα: 157 - #2

θέμα: 158 - #2

θέμα: 159 - #2

θέμα: 160 - #2

θέμα: 161 - #2

θέμα: 162 - #2

θέμα: 163 - #2

θέμα: 164 - #2

θέμα: 165 - #2

θέμα: 166 - #2

θέμα: 167 - #2

θέμα: 168 - #2

θέμα: 169 - #2

θέμα: 170 - #2

θέμα: 171 - #2

θέμα: 172 - #2

θέμα: 173 - #2

θέμα: 174 - #2

θέμα: 175 - #2

θέμα: 176 - #2

θέμα: 177 - #2

θέμα: 178 - #2

θέμα: 179 - #2

θέμα: 180 - #2

θέμα: 181 - #2

θέμα: 182 - #2

θέμα: 183 - #2

θέμα: 184 - #2

θέμα: 185 - #2

θέμα: 186 - #2

θέμα: 187 - #2

θέμα: 188 - #2

θέμα: 189 - #2

θέμα: 190 - #2

θέμα: 191 - #2

θέμα: 192 - #2

θέμα: 193 - #2

θέμα: 194 - #2

θέμα: 195 - #2

θέμα: 196 - #2

θέμα: 197 - #2

θέμα: 198 - #2

θέμα: 199 - #2

θέμα: 200 - #2

θέμα: 201 - #2

θέμα: 202 - #2

θέμα: 203 - #2

θέμα: 204 - #2

θέμα: 205 - #2

θέμα: 206 - #2

θέμα: 207 - #2

θέμα: 208 - #2

θέμα: 209 - #2

θέμα: 210 - #2

θέμα: 211 - #2

θέμα: 212 - #2

θέμα: 213 - #2

θέμα: 214 - #2

θέμα: 215 - #2

θέμα: 216 - #2

θέμα: 217 - #2

θέμα: 218 - #2

θέμα: 219 - #2

θέμα: 220 - #2

θέμα: 221 - #2

θέμα: 222 - #2

θέμα: 223 - #2

θέμα: 224 - #2

θέμα: 225 - #2

θέμα: 226 - #2

θέμα: 227 - #2

θέμα: 228 - #2

θέμα: 229 - #2

θέμα: 230 - #2

θέμα: 231 - #2

θέμα: 232 - #2

θέμα: 233 - #2

θέμα: 234 - #2

θέμα: 235 - #2

θέμα: 236 - #2

θέμα: 237 - #2

θέμα: 238 - #2

θέμα: 239 - #2

θέμα: 240 - #2

θέμα: 241 - #2

θέμα: 242 - #2

θέμα: 243 - #2

θέμα: 244 - #2

θέμα: 245 - #2

θέμα: 246 - #2

θέμα: 247 - #2

θέμα: 248 - #2

θέμα: 249 - #2

θέμα: 250 - #2

θέμα: 251 - #2

θέμα: 252 - #2

θέμα: 253 - #2

θέμα: 254 - #2

θέμα: 255 - #2

θέμα: 256 - #2

θέμα: 257 - #2

θέμα: 258 - #2

θέμα: 259 - #2

θέμα: 260 - #2

θέμα: 261 - #2

θέμα: 262 - #2

θέμα: 263 - #2

θέμα: 264 - #2

θέμα: 265 - #2

θέμα: 266 - #2

θέμα: 267 - #2

θέμα: 268 - #2

θέμα: 269 - #2

θέμα: 270 - #2

θέμα: 271 - #2

θέμα: 272 - #2

θέμα: 273 - #2

θέμα: 274 - #2

θέμα: 275 - #2

θέμα: 276 - #2

θέμα: 277 - #2

θέμα: 278 - #2

θέμα: 279 - #2

θέμα: 280 - #2

θέμα: 281 - #2

θέμα: 282 - #2

θέμα: 283 - #2

θέμα: 284 - #2

θέμα: 285 - #2

θέμα: 286 - #2

θέμα: 287 - #2

θέμα: 288 - #2

θέμα: 289 - #2

θέμα: 290 - #2

θέμα: 291 - #2

θέμα: 292 - #2

θέμα: 293 - #2

θέμα: 294 - #2

θέμα: 295 - #2

θέμα: 296 - #2

θέμα: 297 - #2

θέμα: 298 - #2

θέμα: 299 - #2

θέμα: 300 - #2

θέμα: 301 - #2

θέμα: 302 - #2

θέμα: 303 - #2

θέμα: 304 - #2

θέμα: 305 - #2

θέμα: 306 - #2

θέμα: 307 - #2

θέμα: 308 - #2

θέμα: 309 - #2

θέμα: 310 - #2

θέμα: 311 - #2

θέμα: 312 - #2

θέμα: 313 - #2

θέμα: 314 - #2

θέμα: 315 - #2

θέμα: 316 - #2

θέμα: 317 - #2

θέμα: 318 - #2

θέμα: 319 - #2

θέμα: 320 - #2

θέμα: 321 - #2

θέμα: 322 - #2

θέμα: 323 - #2

θέμα: 324 - #2

θέμα: 325 - #2

θέμα: 326 - #2

θέμα: 327 - #2

θέμα: 328 - #2

θέμα: 329 - #2

θέμα: 330 - #2

θέμα: 331 - #2

θέμα: 332 - #2

θέμα: 333 - #2

θέμα: 334 - #2

θέμα: 335 - #2

θέμα: 336 - #2

θέμα: 337 - #2

θέμα: 338 - #2

θέμα: 339 - #2

θέμα: 340 - #2

θέμα: 341 - #2

θέμα: 342 - #2

θέμα: 343 - #2

θέμα: 344 - #2

θέμα: 345 - #2

θέμα: 346 - #2

θέμα: 347 - #2

θέμα: 348 - #2

θέμα: 349 - #2

θέμα: 350 - #2

θέμα: 351 - #2

2.2.3 Κλασική εποχή (480-323 π.Χ.)


Την περίοδο από το τέλος των περσικών πολέμων έως και το θάνατο του Μ. Αλεξάνδρου οι ιστορικοί ονομάζουν κλασική.


Ο χαρακτηρισμός αυτός αναγνωρίζει στην εποχή την υπεροχή των συντελεστών της και των επιτευγμάτων τους, επικυρώνει την πνευματική τους επιβολή και τη διαχρονική επιβίωσή τους στις ιδέες και στα δημιουργήματα μεταγενέστερων εποχών.


Την εποχή αυτή διαμορφώθηκαν οι αξίες που αποτελούν τα θεμέλια του σύγχρονου δυτικού πολιτισμού.


Το νικηφόρο αποτέλεσμα των περσικών πολέμων ήταν καθοριστικό για την ιστορική πορεία των Ελλήνων.


Η αυτοπεποίθηση, η αίσθηση της αυτάρκειας αλλά και της υπεροχής απέναντι στους «βαρβάρους» και πάνω απ’ όλα η ψυχική ευφορία του νικητή που θέλει να αποκαταστήσει τις καταστροφές ήταν κίνητρα που δημιούργησαν τα επιτεύγματα στην πολιτική, στα γράμματα και τις τέχνες της κλασικής εποχής.


Μετά τους περσικούς πολέμους και για πενήντα περίπου χρόνια η Αθήνα εξελίχθηκε σε ηγεμονική δύναμη, γεγονός που δημιούργησε τις προϋποθέσεις της αντιπαράθεσής της με τη Σπάρτη.


Τα αλληλοσυγκρουόμενα συμφέροντα των δύο σημαντικότερων πόλεων είχαν ως αποτέλεσμα τη διαίρεση του ελληνικού κόσμου σε δύο μεγάλους συνασπισμούς.


Οδήγησαν τους Έλληνες σε μακροχρόνια εμφύλια σύρραξη τριάντα περίπου χρόνων, τον Πελοποννησιακό πόλεμο.


Στο πρώτο μισό του 4ου αι.π.Χ. τον ανταγωνισμό των ελληνικών πόλεων-κρατών υποδαύλισε η παρέμβαση των Περσών με την παροχή χρημάτων ή στρατιωτικής βοήθειας, ενώ το δεύτερο μισό του αιώνα εμφανίζεται ως επιτακτική ανάγκη η ιδέα της πανελλήνιας ένωσης.


Η ένωση των Ελλήνων και ο κοινός τους αγώνας εναντίον των Περσών ήταν εγχείρημα του Ελληνισμού της Μακεδονίας, το οποίο επιτεύχθηκε εν μέρει από το Φίλιππο Β’ και ολοκληρώθηκε από το Μ. Αλέξανδρο.


Η συμμαχία της Δήλου - Αθηναϊκή ηγεμονία.


Η Αθήνα μετά την απόκρουση του περσικού κινδύνου ανασυγκροτήθηκε και εξελίχθηκε σε μεγάλη ναυτική δύναμη.


Τέθηκε επικεφαλής μεγάλου μέρους των ελληνικών πόλεων, ιδρύοντας την Α’ Αθηναϊκή συμμαχία (478/7 π.Χ.).


Η ενέργεια αυτή ήταν απόλυτα εναρμονισμένη με τις επιδιώξεις και τα συμφέροντά της, που στόχευαν στην ανάδειξή της σε μεγάλη δύναμη.


Έδρα της συμμαχίας ορίστηκε η Δήλος (Δηλιακή συμμαχία),

όπου βρισκόταν το συμμαχικό ταμείο και συγκεντρώνονταν κάθε χρόνο οι αντιπρόσωποι,


Τα μέλη που την αποτέλεσαν είχαν, τουλάχιστον στην αρχή, τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις.


Ο φόρος καθοριζόταν σε πλοία ή χρήματα.


Τη συμμαχία οι Αθηναίοι τη χρησιμοποίησαν ως μέσο επικράτησης και κυριαρχίας· ως μέσο επικράτησης απέναντι στους Πέρσες και στους υπόλοιπους Έλληνες και ως μέσο επιβολής της κυριαρχίας τους στους ίδιους τους συμμάχους.


Ο πόλεμος εναντίον των Περσών συνεχίστηκε με αρκετές διακοπές, εξαιτίας των πολιτικών αντιθέσεων στην Αθήνα.


Οι Έλληνες που δεν είχαν προσχωρήσει στη συμμαχία, αν και δεν αντιμετώπιζαν ευνοϊκά την αύξηση της δύναμης των Αθηναίων, εντούτοις δεν εκδήλωναν φανερά την αντίθεσή τους.


Ακόμα και οι Σπαρτιάτες ήταν επιφυλακτικοί και μόνο όταν τους δινόταν η ευκαιρία, προσπαθούσαν με πλάγιο τρόπο να εξασθενίσουν την αυξανόμενη δύναμη της Αθήνας.


Ο Κίμων


Ο Κίμων, εκπρόσωπος της αριστοκρατικής παράταξης, ήταν υπέρ της συνεργασίας με τη Σπάρτη.


Ως αρχιστράτηγος της συμμαχίας εργάστηκε για τη στερέωση της αθηναϊκής δύναμης και την αντιμετώπιση των Περσών.


Η σημαντικότερη από τις στρατιωτικές ενέργειές του ήταν η νικηφόρα αντιμετώπιση των Περσών στις εκβολές του Ευρυμέδοντος ποταμού στις Μικρασιατικές ακτές (περίπου το 467 π.Χ.).


Ωστόσο, η φιλολακωνική πολιτική που ακολούθησε είχε ως αποτέλεσμα την πολιτική του ήττα και τη διακοπή των φιλικών σχέσεων Αθήνας και Σπάρτης, όταν οι Λακεδαιμόνιοι απέπεμψαν αθηναϊκή στρατιωτική δύναμη που είχε σταλεί για να τους συνδράμει στη διάρκεια εξέγερσης των ειλώτων της Μεσσηνίας (Γ Μεσσηνιακός πόλεμος, 464-455 π.Χ.).


Στην Αθήνα την περίοδο αυτή συνέβησαν πολιτικές ανακατατάξεις.


Οι δημοκρατικοί επικράτησαν με αρχηγό τον Εφιάλτη και περιόρισαν τις δραστηριότητες των αριστοκρατικών13.


Ο Κίμων εξοστρακίστηκε (461 π.Χ.) και η φιλολακωνική πολιτική του εγκαταλείφθηκε οριστικά.


Μετά τον εξοστρακισμό του Κίμωνα δολοφονήθηκε ο Εφιάλτης και αρχηγός των δημοκρατικών αναδείχθηκε ο Περικλής.


Η Αθήνα, παρά τον ανταγωνισμό της με τη Σπάρτη, κατόρθωσε να επεκτείνει τη συμμαχία ανάμεσα στους Έλληνες.


Επιβλήθηκε δυναμικά μεταβάλλοντας τη συμμαχία σε ηγεμονία.


Η μεταβολή αυτή έγινε τυπικά με τη μεταφορά του συμμαχικού ταμείου από τη Δήλο στην Ακρόπολη των Αθηνών (454 π.Χ.).


Ουσιαστικά όμως εκδηλώθηκε με ένοπλες επεμβάσεις των Αθηναίων στις συμμαχικές πόλεις που παρουσίαζαν διαθέσεις αποχώρησης από τη συμμαχία.


Ο Κίμων επέστρεψε μετά από δεκάχρονη εξορία (451 .π.Χ.)


και έγινε εκ νέου κύριος της πολιτικής κατάστασης.


Υπέγραψε πενταετή ανακωχή με τη Σπάρτη και στράφηκε εναντίον των Περσών στην Κύπρο, όπου και πέθανε κατά την πολιορκία του Κιτίου (450 π.Χ.)


Ο αθηναϊκός στόλος όμως τον επόμενο χρόνο κατόρθωσε να νικήσει τον περσικό στη Σαλαμίνα της Κύπρου.


Οι Αθηναίοι λέγεται ότι συνήψαν συνθήκη ειρήνης με τους Πέρσες, υποχρεώνοντάς τους να αναγνωρίσουν την ανεξαρτησία των ελληνικών πόλεων της Μ.Ασίας.


Η συνθήκη αυτή είναι γνωστή ως Καλλίειος από το όνομα του αρχηγού της αθηναϊκής αποστολής στα Σούσα.


Πολλοί ιστορικοί ονομάζουν την ειρήνη Κιμώνειο, υποστηρίζοντας ότι κύριος συντελεστής της ήταν ο Κίμων με τις νίκες του εναντίον των Περσών.


Μετά το θάνατο του Κίμωνα πολιτική δράση ανέλαβε ο Περικλής, ο οποίος έκλεισε ειρήνη για τριάντα χρόνια (τριακοντούτεις σπονδαί) με τους Σπαρτιάτες (445 .π.Χ.)


Η εποχή του Περικλή.


Η περίοδος της τριακονταετούς ειρήνης, που στην πραγματικότητα κράτησε μόνο δεκαπέντε χρόνια, ταυτίζεται με την ανάπτυξη της Αθήνας στο εσωτερικό της και την απόλυτη κυριαρχία επί των συμμάχων της.


Κύριος συντελεστής της κατάστασης ήταν αναμφισβήτητα ο Περικλής.


Η προσωπικότητα του χαρισματικού αυτού ηγέτη σφράγισε ουσιαστικά με τη δράση του την εποχή, ώστε δίκαια από πολλούς μελετητές ολόκληρος ο 5ος αι.π.Χ.


να χαρακτηρίζεται για την Αθήνα ως «χρυσους αιών του Περικλέους».


Ο ίδιος καθιερώθηκε στην Αθήνα μετά τη δολοφονία του Εφιάλτη και το θάνατο του Κίμωνα.


Εκλεγόταν με δημοκρατικές διαδικασίες κάθε χρόνο στρατηγός.


Ο Θουκυδίδης μας πληροφορεί ακριβώς για το πολιτικό καθεστώς που επικρατούσε εκείνη την εποχή, «έγίγνετό τε λόγω μεν δημοκρατία, εργω δέ υπό του πρώτου άνδρός αρχή» χωρίς βέβαια να υπονοεί την επιβολή τυραννίδας.


Σε άλλο σημείο της ιστορίας του αναφέρει ότι ο Περικλής επιβαλλόταν στο πλήθος χωρίς να περιορίζει τις ελευθερίες του.


Γεγονός είναι ότι και οι προϋποθέσεις υπήρχαν - κοινωνικές, πολιτικές, οικονομικές - και ο Περικλής είχε την πολιτική οξυδέρκεια προικισμένου ηγέτη, ώστε η Αθήνα να φτάσει στο απόγειο της πολιτικής και πολιτιστικής της ανάπτυξης14.


Η ενίσχυση του δημοκρατικού πολιτεύματος επιτεύχθηκε με την καθιέρωση χρηματικής αποζημίωσης για τους κληρωτούς άρχοντες, τους βουλευτές και τους λαϊκούς δικαστές.


Τούτο το μέτρο στόχευε στην οικονομική ενίσχυση των λαϊκών στρωμάτων που δε διέθεταν περιουσία και έπρεπε να συμμετέχουν στη διοίκηση του κράτους.


Οι οικονομικές παροχές επεκτάθηκαν και σε δαπάνες για την πολιτιστική ανάπτυξη των Αθηναίων.


Τα θεωρικά ήταν το αντίτιμο της ελεύθερης εισόδου των πολιτών στο θέατρο, το οποίο αποτελούσε χώρο παιδείας για τους Αθηναίους.


Έχοντας εξασφαλίσει την κυριαρχία της Αθήνας μεταξύ των συμμάχων, ο Περικλής επιδίωξε να επεκτείνει την εμπορική επιρροή των Αθηναίων και προς τη Δύση.


Συμμάχησε με την Εγέστα, τους Λεοντίνους, το Ρήγιο και συνέβαλε στην ίδρυση της αποικίας των Θουρίων (444/3 π.Χ.)


Έτσι ο Πειραιάς εξελίχθηκε σε μεγάλο εμπορικό λιμάνι.


Το επίνειο της Αθήνας, που χτίστηκε σύμφωνα με τα πολεοδομικά σχέδια του Ιππόδαμου του Μιλήσιου, γρήγορα εξελίχθηκε στο κυριότερο εμπορικό κέντρο ολόκληρης της Μεσογείου.


Τα έσοδα του αθηναϊκού κράτους την περίοδο αυτή προέρχονταν από την εκμετάλλευση των μεταλλείων, τη φορολογία, το φόρο των συμμάχων και τις έκτακτες εισφορές.


Το ίδιο το κράτος εκμίσθωνε σε ιδιώτες τα ορυχεία μετάλλου για ορισμένο χρονικό διάστημα.


Η εργασία στα ορυχεία εκτελούνταν κυρίως από δούλους.


Την εποχή του Περικλή άμεση φορολογία δεν υπήρχε στην Αθήνα- ίσως εφαρμόστηκε σε στιγμές μεγάλης κρίσης.


Μόνο οι εγκαταστημένοι από άλλες πόλεις στην Αθήνα πλήρωναν φόρο, το μετοίκιο, 12 δραχμές το χρόνο για τους άνδρες και 6 δραχμές για τις γυναίκες, αν είχαν εισοδήματα.


Σημαντικό όμως έσοδο του κράτους ήταν η έμμεση φορολογία, που επιβαλλόταν για τα εισαγόμενα και εξαγόμενα προϊόντα από τα αθηναϊκά λιμάνια και κυρίως από τον Πειραιά.


Οι εισφορές των συμμάχων, όταν το συμμαχικό ταμείο μεταφέρθηκε στην Αθήνα (454 .π.Χ.) ανέρχονταν σε απόθεμα.


8.000 ταλάντων*, το 445 π.Χ.)


σε 9.700 τάλαντα και πριν την έναρξη του Πελοποννησιακού πολέμου (431 .π.Χ.)


σε 6.000 τάλαντα.


Εκτός όμως από τις τακτικές αυτές εισφορές οι Αθηναίοι επέβαλλαν στους συμμάχους πολλές φορές έκτακτη φορολογία, κυρίως με τη μορφή πολεμικών αποζημιώσεων.


Βασική πηγή εσόδων από έκτακτες εισφορές ήταν ο θεσμός της λειτουργίας.


Πρόκειται για δαπάνες στρατιωτικών και θρησκευτικών εκδηλώσεων που αναλάμβαναν οι πλουσιότεροι πολίτες.


Αυτές ήταν υποχρεωτικές και είχαν τιμητικό συγχρόνως χαρακτήρα.


Οι σπουδαιότερες από αυτές ήταν:


η χορηγία, σύμφωνα με την οποία ο χορηγός είχε την υποχρέωση να δώσει τα χρήματα για τη διδασκαλία ενός θεατρικού έργου·


η τριηραρχία, κατά την οποία ο τριήραρχος είχε την υποχρέωση της συντήρησης και του εξοπλισμού μιας τριήρους·


η αρχιθεωρία για τα έξοδα της επίσημης αποστολής (θεωρίας) σε πανελλήνιες γιορτές·


η εστίαση για τα έξοδα του δείπνου μιας φυλής σε θρησκευτικές γιορτές· η γυμνασιαρχία για την τέλεση αγώνων λαμπαδηδρομίας στα Παναθήναια.


Ο Πελοποννησιακος πόλεμος (431-404 π.Χ.).


Οι τοπικές συγκρούσεις μεταξύ των Αθηναίων και των αντιπάλων τους, κυρίως Σπαρτιατών, Θηβαίων, Κορινθίων, που έληξαν με την υπογραφή τριακονταετούς ειρήνης (445 π.Χ.), δεν έδωσαν λύσεις στις διαφορές τους.


Οι δύο μεγάλες συμμαχίες, δηλαδή η Αθηναϊκή και η Πελοποννησιακή, που βρίσκονταν πίσω από την Αθήνα και τη Σπάρτη, υποδαύλιζαν τους ανταγωνισμούς και οδηγούσαν σε ανοικτή ρήξη.


Η αντιπαράθεση, εξάλλου, είχε τις ρίζες της και σε άλλους παράγοντες: ♦ Στη φυλετική διαφορά: Αθηναίοι - Ίωνες και Σπαρτιάτες - Δωριείς· ♦ στην πολιτειακή συγκρότηση των δύο αντιπάλων, δηλαδή της δημοκρατικής Αθήνας και της ολιγαρχικής Σπάρτης· ♦ στις ηγεμονικές τάσεις της Αθήνας.


Όλος σχεδόν ο ελληνικός κόσμος πριν ξεσπάσει ο πόλεμος είχε χωριστεί σε δύο αντίπαλα στρατόπεδα· οι αφορμές απέμεναν για την έναρξη της σκληρότερης εμφύλιας σύγκρουσης του αρχαίου ελληνικού κόσμου.


Ο πόλεμος είχε διάρκεια περίπου 30 τριάντα χρόνια.


Τα γεγονότα του υπήρξαν το αντικείμενο έρευνας δύο ιστορικών της αρχαιότητας, του Θουκυδίδη και του Ξενοφώντα.


Οι νεότεροι ιστορικοί διέκριναν τα γεγονότα του πολέμου σε τρεις επιμέρους περιόδους:τον Αρχιδάμειο ή Δεκαετή πόλεμο (431-421 π.Χ.),τη Σικελική εκστρατεία (415-413 π.Χ.) και το Δεκελεικό ή Ιωνικό πόλεμο (413-404 π.Χ.).


Ο Πελοποννησιακός πόλεμος ήταν εξοντωτικός για όλες τις ελληνικές πόλεις και ιδιαίτερα για εκείνες που μεταβλήθηκαν σε πεδία συγκρούσεων ή για εκείνες που υπέστησαν τις συνέπειες της αντιπαράθεσης με μια από τις δύο μεγάλες δυνάμεις, όπως συνέβη με τις Πλαταιές, τη Μυτιλήνη, τη Μήλο και άλλες15.


Οι επιπτώσεις ήταν καθοριστικές για το μέλλον των ελληνικών πόλεων, γιατί εκτός από τις υλικές καταστροφές και την εξαχρείωση των ανθρώπων, δημιουργήθηκαν και οι προϋποθέσεις ανάμειξης των Περσών στα εσωτερικά θέματα του ελληνικού κόσμου.


Άμεση και φανερή συνέπεια του πολέμου ήταν η ήττα των Αθηναίων και κατ’ επέκταση η αναγνώριση της Σπαρτιατικής ηγεμονίας από τις ελληνικές πόλεις (404 π.Χ.).


Οι έμμεσες όμως συνέπειες έκριναν την τύχη των πόλεων-κρατών στη διάρκεια του επόμενου αιώνα.


Η κρίση της πόλης-κράτους.


Τον 4ο αι.π.Χ.


οι πόλεις-κράτη αντιμετώπισαν στο εσωτερικό προβλήματα οικονομικής και κοινωνικής κρίσης.


Στο εξωτερικό οξύνθηκε ο μεταξύ τους ανταγωνισμός και πλήθυναν οι συγκρούσεις, που υποκινούνταν πολλές φορές από την παρέμβαση των Περσών.


Η περσική πολιτική στόχευε με την παροχή χρημάτων, άλλοτε προς τη μια και άλλοτε προς την άλλη πόλη, στη διάσπαση των ελληνικών δυνάμεων.


Μετά τον Πελοποννησιακό πόλεμο και την επικράτηση των Σπαρτιατών,


ο περσικός παράγοντας φρόντισε να δημιουργήσει αντισπαρτιατικό συνασπισμό


από τη Θήβα, την Κόρινθο, το Αργός και την Αθήνα και


να υποκινήσει μια σειρά συγκρούσεων που έγιναν γνωστές ως

Βοιωτικος ή Κορινθιακός πόλεμος (395-386 π.Χ.)


Ο πόλεμος αυτός επισφραγίστηκε από μια μειωτική για τον Ελληνισμό ειρήνη.


Με τη Βασίλειο, γνωστή και ως Ανταλκίδειο ειρήνη, οι Σπαρτιάτες συμφώνησαν

πλέον με το Μεγάλο Βασιλιά να επιβάλουν τους όρους του τερματισμού του πολέμου.


Έτσι παρέδωσαν τις ελληνικές πόλεις των παραλίων της Μ.Ασίας και την Κύπρο στο βασιλιά της Περσίας,


διακήρυξαν την αυτονομία όλων των ελληνικών πόλεων -


με εξαίρεση τα νησιά Ίμβρο, Λήμνο και Σκύρο που παρέμειναν στους Αθηναίους -

και έγιναν οι ίδιοι τοποτηρητές της ειρήνης στην κυρίως Ελλάδα.


Μεταβλήθηκαν κατ’ αυτόν τον τρόπο σε όργανα της περσικής πολιτικής.


Την ηγεμονία μετά τους Σπαρτιάτες θα διεκδικήσουν για μικρό χρονικό διάστημα οι Θηβαίοι.


Δύο σημαντικές για τον ελληνισμό μάχες,


η μια στα Λεύκτρα (371 π.Χ.)


και η άλλη στη Μαντινεία (362 .π.Χ.)


θα κρίνουν την άνοδο και την πτώση αντίστοιχα της Θηβαϊκής ηγεμονίας.


Οι πόλεμοι μεταξύ των ελληνικών πόλεων,

οι πολιτικές και κοινωνικές αναταραχές μέσα στις ίδιες τις πόλεις και

ο παρεμβατικός ρόλος των Περσών ήταν


τα συμπτώματα της παρακμής των ελληνικών πόλεων-κρατών.


Η πανελλήνια ιδέα


Η πανελλήνια ιδέα ήταν μια νέα πολιτική έκφραση που διατυπώθηκε για πρώτη φορά στα τέλη του 5ου αι.π.Χ.


από το σοφιστή Γοργία, σε λόγο του στον ιερό χώρο της Ολυμπίας.


Κύριος εκφραστής αυτής της πολιτικής ήταν ο Αθηναίος ρητοροδιδάσκαλος Ισοκράτης.


Σε πρώτο στάδιο, στον «Πανηγυρικό» λόγο του (380 π.Χ.)


διατυπώνει την άποψη ότι τον κοινό αγώνα εναντίον των Περσών θα μπορούσε να αναλάβει η Αθήνα με την ανασύσταση της ηγεμονίας της.


Αργότερα, η αδυναμία της Αθήνας να εμπνεύσει εμπιστοσύνη και να επιβληθεί, τον έστρεψε στην ιδέα ότι ένας ισχυρός μονάρχης θα ένωνε τους Έλληνες και θα τους οδηγούσε εναντίον των Περσών.


Προσωπικότητες για τις οποίες πίστεψε ότι θα μπορούσαν να θέσουν σε εφαρμογή την πανελλήνια ιδέα ήταν


ο Ευαγόρας, βασιλιάς της Σαλαμίνας της Κύπρου,

ο Ιάσονας, τύραννος των Φερών της Μαγνησίας,

ο Διονύσιος Α’, τύραννος των Συρακουσών.


Σε βαθιά γηρατειά ατένιζε με ελπίδα την επικράτηση του Φιλίππου Β’ της Μακεδονίας.


Ο Ισοκράτης ήταν από τις προσωπικότητες που κατόρθωσαν να αποδεσμευτούν από το τοπικιστικό πνεύμα

που φανάτιζε ακόμα τους σύγχρονούς του πολιτικούς.


Αντίθετος με την πολιτική αυτή, πιστός πάντα στην ιδέα του πρωταγωνιστικού ρόλου της Αθήνας,

ήταν ο ρήτορας Δημοσθένης.


Ο Φίλιππος Β και η ένωση των Ελλήνων.


Ο Φίλιππος Β’, αφού κατόρθωσε να σταθεροποιήσει τη θέση του στο θρόνο της Μακεδονίας, έθεσε ως στόχους της πολιτικής του πρώτα την ισχυροποίηση του μακεδονικού κράτους και στη συνέχεια την επέκταση της εξουσίας του.


Την ισχυροποίηση της Μακεδονίας πέτυχε με τις ακόλουθες ενέργειες: ♦ Αντιμετώπισε αποτελεσματικά τις επιδρομές των Ιλλυριών και των Παιόνων στα βόρεια σύνορα.



Κύριο στρατιωτικό σώμα ήταν η μακεδονική φάλαγγα,

αποτελούμενη από πεζέταιρους

σε σχηματισμό βάθους 16 σειρών και

με οπλισμό ένα μακρύ δόρυ μήκους 6μ. τη σάρισα.


Το ιππικό επάνδρωναν οι ευγενείς, οι εταίροι όπως ονομάζονταν.


Το στρατό συμπλήρωναν σώματα ακοντιστών, τοξοτών και πελταστών.



Αφού πέτυχε την κατάληψη των ορυχείων χρυσού του Παγγαίου, έκοψε νόμισμα, τους χρυσούς στατήρες*.


Το νόμισμα αυτό βαθμιαία εκτόπισε τους περσικούς δαρεικούς από τον ελλαδικό χώρο.



Στην αρχή η πολιτική αυτή ήταν συνδεδεμένη με τη στρατιωτική οργάνωση,

γιατί εξασφάλιζε νέες εκτάσεις γης στους άνδρες του μακεδονικού στρατού.


Στη συνέχεια όμως, μετά την παρέμβαση του Φιλίππου στην κεντρική και νότια Ελλάδα,

η πολιτική του αποσκοπούσε στην ένωση των Ελλήνων υπό την αρχηγία του.


Σε πρώτο στάδιο,


ο Φίλιππος, αφού κατέλαβε πόλεις της Χαλκιδικής και εδάφη της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, έφτασε μέχρι τις δυτικές ακτές του Ευξείνου Πόντου.


Σε δεύτερο στάδιο, με αφορμή προβλήματα του μαντείου των Δελφών επενέβη στη Θεσσαλία και στη νότιο Ελλάδα.


Σε μια από τις εκστρατείες του αντιμετώπισε νικηφόρα τις συνασπισμένες δυνάμεις των Θηβαίων και των Αθηναίων στη Χαιρώνεια (338 π.π.Χ.)


και έτσι επιβλήθηκε ως ο αδιαφιλονίκητος ηγέτης

που είχε τη δυνατότητα να ενώσει τους Έλληνες και

να ηγηθεί του κοινού αγώνα εναντίον των Περσών.


Η πανελλήνια ένωση έγινε πραγματικότητα σε συνέδριο στην Κόρινθο το 337 π.Χ.)


όπου συμμετείχαν όλες οι πόλεις εκτός από τη Σπάρτη και όπου συμφωνήθηκαν τα ακόλουθα:


Απαγορεύτηκαν οι συγκρούσεις μεταξύ των ελληνικών πόλεων

και η βίαιη μεταβολή των καθεστώτων τους·


προστατεύτηκε η ελεύθερη ναυσιπλοΐα

και καταδικάστηκε η πειρατεία·


ιδρύθηκε πανελλήνια συμμαχία, αμυντική και επιθετική,

με ισόβιο αρχηγό το Φίλιππο Β'.


Το συνέδριο της Κορίνθου, μετά τη δολοφονία του Φιλίππου Β',

επαναλήφθηκε την επόμενη χρονιά (336 π.Χ.) από τον Αλέξανδρο.


Σε αυτό, ανανεώθηκε από την πλευρά των αντιπροσώπων στο πρόσωπο του νέου ηγέτη ο όρκος που είχαν δώσει στον πατέρα του.


Το οικουμενικό κράτος του Μ. Αλεξάνδρου.


Η εκστρατεία του Μ.Αλεξάνδρου, που στην αρχή είχε ως στόχο την αντιμετώπιση του περσικού κινδύνου και


στη συνέχεια πέτυχε την κατάλυση της περσικής αυτοκρατορίας, ξεκίνησε από την Πέλλα το 334 π.Χ.)


Σε διάστημα 11 ένδεκα χρόνων (334-325 π.Χ.) ο Μ.Αλέξανδρος κατάκτησε την Ανατολή φτάνοντας μέχρι τον Ινδό ποταμό.


Το έργο αυτό πραγματώθηκε σε τρεις διαδοχικές φάσεις:

♦ Στη διάρκεια της πρώτης φάσης (334-331 π.Χ.)


κυριάρχησε στη Μ.Ασία και απελευθέρωσε τις ελληνικές πόλεις, αφού συγκρούστηκε δύο φορές με τον περσικό στρατό,

στο Γρανικό ποταμό (334 π.Χ.)


και στην Ισσό της Κιλικίας (333 π.Χ.)


Ακολούθως κατέλαβε τη Φοινίκη18 και την Παλαιστίνη (333-2 π.Χ.)


και ξεκίνησε την κατάκτηση της Αιγύπτου.


Οι κάτοικοι της τον υποδέχτηκαν ως απελευθερωτή και τον αναγόρευσαν φαραώ.


Στο Δέλτα του Νείλου ίδρυσε την Αλεξάνδρεια (331 π.Χ.)


η οποία επρόκειτο να εξελιχθεί στο μεγαλύτερο εμπορικό και πνευματικό κέντρο της Μεσογείου.


♦ Στη δεύτερη φάση (331-327 π.Χ.)


προχώρησε στη Μεσοποταμία και

μετά από μια ανοικτή σύγκρουση με τον περσικό στρατό στα Γαυγάμηλα, κοντά στα ερείπια της αρχαίας Νινευί, νίκησε το Δαρείο Γ’ και


κατέλαβε τις μεγάλες πόλεις της αυτοκρατορίας των Αχαιμενιδών, τη Βαβυλώνα, τα Σούσα (331 π.Χ.)


την Περσέπολη, τις Πασαργάδες, τα Εκβάτανα (330 π.Χ.)


Συνέχισε τη νικηφόρα εκστρατεία με την κατάληψη των ανατολικών σατραπειών, της Παρθίας, της Υρκανίας, της Αρείας, της Αραχωσίας (330 π.Χ.)


και στη συνέχεια της Βακτριανής και της Σογδιανής, όπου και συνέλαβε το Βήσσο, το δολοφόνο του Δαρείου Γ’, τον οποίο και παρέδωσε στη βασιλική οικογένεια.


Στις άκρες της περσικής αυτοκρατορίας ίδρυσε την Αλεξάνδρεια την Εσχάτη.


Σ’ αυτές τις περιοχές παρέμεινε περίπου δύο χρόνια.


♦ Η τρίτη φάση (327-325 π.Χ.)


περιλαμβάνει την εκστρατεία στην ινδική χερσόνησο.


Στόχος του Αλεξάνδρου ήταν να φτάσει μέχρι τα πέρατα της Οικουμένης που τότε πίστευαν ότι ήταν στην Ινδία.


Στον Υδάσπη, παραπόταμο του Ινδού, αντιμετώπισε νικηφόρα τον τοπικό ηγεμόνα Πώρο και προχώρησε ανατολικότερα μέχρι τον Ύφαση ποταμό, ο οποίος αποτέλεσε και το όριο της εκστρατείας του (326 π.Χ.)


Η επιθυμία του να φτάσει μέχρι το Γάγγη δεν εκπληρώθηκε λόγω της αντίδρασης του μακεδονικού στρατού.


Μέσω της χώρας των Μαλλών, ινδικής φυλής, έφτασε τις εκβολές του Ινδού και από εκεί ο ίδιος με το στρατό του πέρασε την έρημο της Γεδρωσίας, ενώ ο φίλος του, ναύαρχος Νέαρχος, παρέπλευσε τις ασιατικές ακτές μέχρι τις εκβολές του Τίγρη και του Ευφράτη.


Ο Αλέξανδρος την άνοιξη του 323 π.Χ.)


άφησε την τελευταία του πνοή στη Βαβυλώνα, ενώ προετοίμαζε τον περίπλου της Αραβίας.


Το έργο του Μ. Αλεξάνδρου.


Με την κατάκτηση της Ανατολής ο Ελληνισμός οδηγήθηκε στα πέρατα του τότε γνωστού κόσμου· έτσι δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για την οικουμενική του ανάπτυξη.


Οι ερευνητές και οι ιστορικοί αυτής της περιόδου έχουν χρησιμοποιήσει ποικίλες έννοιες για να αποδώσουν τη δραστηριότητα και να χαρακτηρίσουν το έργο που σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα κατόρθωσε ο Αλέξανδρος.


Στο στρατιωτικό τομέα, για τον οποίο η εικόνα που έχουμε είναι πιο ολοκληρωμένη, ο χαρακτηρισμός του Αλέξανδρου ως διορατικού στρατηγού με μεγαλοφυή σκέψη δεν ανταποκρίνεται μόνο στο έργο των κατακτήσεων ορισμένων περιοχών, αλλά κυρίως στην εφαρμογή κατάλληλου σχεδιασμού για την αντιμετώπιση του αντιπάλου, τόσο στις κατά μέτωπο συγκρούσεις όσο και στις πολιορκίες πόλεων.


Σε ό,τι αφορά την πολιτική του δράση, έχει διατυπωθεί η άποψη ότι οι πράξεις του αποσκοπούσαν στην ανάμειξη του ελληνικού με τον ασιατικό κόσμο και στην ένωσή τους κάτω από μια ισχυρή διοίκηση.


Έκανε αποδεκτές τις τοπικές συνήθειες, τις παραδόσεις και το διαφορετικό τρόπο άσκησης της εξουσίας για κάθε λαό.


Διατήρησε το θεσμό των σατραπειών αναθέτοντας τη διοίκησή τους σε Έλληνες ή Πέρσες ηγεμόνες.


Με αυτόν τον τρόπο επιδίωξε να δημιουργήσει μια καινούργια διοικητική παράδοση.


Στον οικονομικό τομέα, προώθησε το σύστημα της νομισματικής οικονομίας και εγκατέλειψε την ιδέα του αυτοκρατορικού θησαυροφυλακίου.


Οι σατράπες δεν ασχολούνταν πλέον με τη συγκέντρωση των φόρων και τη διαχείριση του δημόσιου πλούτου.


Στη θέση της σατραπείας, που ήταν μέχρι εκείνη την εποχή και φορολογική μονάδα, δημιούργησε τη φορολογική περιφέρεια με περισσότερες από μια σατραπείες.


Οι θησαυροί που συγκεντρώνονταν μεταβάλλονταν σε χρυσό νόμισμα.


Έτσι δημιουργήθηκε ενιαίο νομισματικό σύστημα στην απέραντη αυτοκρατορία.


Τέλος, στον πολιτιστικό τομέα, με τη διάδοση της ελληνικής γλώσσας και του ελληνικού πολιτισμού19, την υιοθέτηση πολιτιστικών στοιχείων από την παράδοση των λαών της Ανατολής, την ίδρυση νέων πόλεων που εξελίχθηκαν σε εμπορικά και πνευματικά κέντρα, τις εξερευνήσεις περιοχών, την επιθυμία για έρευνα - όπως αποδείχθηκε από τη συμμετοχή στην εκστρατεία φιλοσόφων και ερευνητών - διαμορφώθηκαν οι προϋποθέσεις που έδωσαν στην εκστρατεία του Αλεξάνδρου τη διάσταση της ένοπλης εξερεύνησης.


Παρά το περιορισμένο χρονικό διάστημα της βασιλείας του (336-323 π.Χ.)


και τη νεαρή ηλικία του - ήταν τριαντατριών ετών, όταν πέθανε - ο Μ.Αλέξανδρος έμεινε ζωντανός στη μνήμη των λαών.


Το έργο του άφησε ανεξίτηλα ίχνη για τους επόμενους αιώνες και αποτέλεσε την τομή για μια διαφορετική πορεία των λαών της Ανατολής και της Μεσογείου.


Η μορφή και η δράση του συνυφάνθηκαν με τη λαϊκή φαντασία και δημιούργησαν το θρύλο ενός μυθικού ήρωα στην παράδοση πολλών λαών.


Ο πολιτισμός.


Το μέτρο της πολιτιστικής ανάπτυξης των κλασικών χρόνων, εκτός από τα πνευματικά και καλλιτεχνικά επιτεύγματα, προσδιορίζει η καθημερινή ζωή στις ελληνικές πόλεις της μητροπολιτικής Ελλάδας και στις αποικίες.


♦ Οι αντιλήψεις που είχαν οι Έλληνες για την εργασία, όπως η περιφρονητική αντιμετώπιση της χειρωνακτικής εργασίας και η ενασχόληση των ελευθέρων πολιτών κυρίως με τα κοινά20· ♦ ο τρόπος της διασκέδασής τους στα ιδιωτικά συμπόσια ή στις δημόσιες εορτές και πανηγύρια, με αποκορύφωμα τις θεατρικές παραστάσεις· ♦ ο κοινωνικός χαρακτήρας των τελετών που πλαισίωναν τη γέννηση, το γάμο και το θάνατο ήταν όλα στοιχεία που φανερώνουν το πολιτιστικό επίπεδο της εποχής.


Μεταξύ των ελληνικών πόλεων, η Αθήνα κατείχε τα πρωτεία της πολιτιστικής ανάπτυξης.


Η ευημερία και η ποιότητα της ζωής γίνονταν πόλος έλξης για τους πνευματικούς ανθρώπους και τους καλλιτέχνες άλλων πόλεων.


Ο 5ος αι.π.Χ.), ιδιαίτερα για την Αθήνα, έχει ταυτιστεί με τη δράση του Περικλή, την οικοδόμηση σπουδαίων έργων στην Ακρόπολη, την τέλεση λαμπρών πανηγύρεων και πνευματικών εκδηλώσεων, όπως ήταν η γιορτή των Παναθηναίων, των Ελευσίνιων Μυστηρίων και των θεατρικών παραστάσεων στις Διονυσιακές γιορτές.


Τον 5ο και 4ο αι.π.Χ.)


η ανάπτυξη των γραμμάτων και των τεχνών δημιούργησε έργα απαράμιλλα σε πνευματική και καλλιτεχνική λαμπρότητα, πρότυπα για τους δημιουργούς των μεταγενέστερων εποχών.


Η φιλοσοφική σκέψη από τα μέσα του 5ου αι.π.Χ.)


τοποθέτησε στο κέντρο του ενδιαφέροντος τον άνθρωπο και προσπάθησε να ερμηνεύσει τα φαινόμενα με βάση τη λογική (ορθολογισμός).


Στην αρχή οι σοφιστές και ο Σωκράτης και τον 4ο αι.π.Χ.)


ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης επιζητούσαν με τις φιλοσοφικές θεωρήσεις τους πρακτικές εφαρμογές που θα βελτίωναν τον άνθρωπο και τη ζωή του.


Η ιστοριογραφία εκπροσωπήθηκε από τον Ηρόδοτο αλλά κυρίως από το Θουκυδίδη, ο οποίος με το έργο του έθεσε τα θεμέλια της επιστημονικής ιστορικής συγγραφής21.


Προς αυτή την κατεύθυνση κινήθηκε τον 4ο αι.π.Χ.)


ο ιστορικός Ξενοφών.


Η ποιητική τέχνη κυρίως με το έργο των τριών τραγικών (Αισχύλου, Σοφοκλή, Ευριπίδη) εξελίχθηκε σε θεατρικό λόγο υψηλών διανοημάτων («μίμησις πράξεως σπουδαίας και τελείας»), ενώ με τις κωμωδίες του Αριστοφάνη σε κριτική της καθημερινής πολιτικής ζωής.


Η τραγωδία και η κωμωδία είναι πνευματικές προσφορές ικανές να δικαιολογήσουν τις οφειλές της σύγχρονης πολιτισμένης ανθρωπότητας στο λίκνο της δημιουργίας τους, την Αθήνα της κλασικής εποχής.


Το δημοκρατικό πολίτευμα και η οργάνωση της δικαιοσύνης προς το συμφέρον του πολίτη, τον 4ο αι.π.Χ.)


, συνέβαλαν ιδιαίτερα στην καλλιέργεια του ρητορικού λογου κυρίως με τους μεγάλους ρήτορες Λυσία, Ισοκράτη και Δημοσθένη.


Ο ορθολογισμός της φιλοσοφικής σκέψης συνετέλεσε στην ανάπτυξη της επιστήμης.


Την εποχή αυτή συστηματοποιήθηκαν οι γνώσεις για τη φύση και τον άνθρωπο.


Οι περισσότεροι φιλόσοφοι, από την αρχαϊκή εποχή έως και τον 4ο αι.π.Χ.)


ήταν και ειδικοί ερευνητές που ασχολήθηκαν με τα μαθηματικά, την αστρονομία, τη φυσική, τη βοτανική και άλλες επιστήμες.


Στην αστρονομία και τα μαθηματικά διακρίθηκε ο Αθηναίος Μέτων, στη χωροταξική οργάνωση των πόλεων με προδιαγραμμένο σχέδιο ο Ιππόδαμος από τη Μίλητο και στην ιατρική ο Ιπποκράτης από την Κω.


Η πρόοδος που έφερε ο Ιπποκράτης στην ιατρική οφείλεται στη θεωρία του ότι όλες οι ασθένειες, ακόμα και η «ιερά νόσος», δηλαδή η επιληψία, έχουν φυσικά αίτια.


Έτσι, αφετηρία πλέον των ιατρικών ερευνών γίνεται η μελέτη του ανθρώπινου σώματος.


Το υψηλό επίπεδο έμπνευσης και δημιουργίας είχε τον αντίκτυπο του σε όλες τις μορφές της τέχνης.


α) Αρχιτεκτονική.


Στις αρχές του 5ου αι.π.Χ.)


η αρχιτεκτονική βρίσκεται κάτω από την επίδραση των αισθητικών αντιλήψεων και των τεχνικών γνώσεων της αρχαϊκής εποχής.


Οι πρωιμότεροι ναοί χαρακτηρίζονται από ατέλειες που δίνουν βαρύτητα στα μνημεία, όπως συμβαίνει με το ναό της Αφαίας Αθηνάς στην Αίγινα.


Η εξέλιξη όμως ήδη από το πρώτο μισό του 5ου αι.π.Χ.)


είναι φανερή.


Πολλά από τα ναϊκά οικοδομήματα συνδύασαν το δωρικό ρυθμό με ιωνικά στοιχεία.


Χαρακτηριστικά μνημεία που παρουσιάζουν την εικόνα της ανοδικής εξελικτικής πορείας της αρχιτεκτονικής είναι ο ναός του Διός στην Ολυμπία, ο ναός του Απόλλωνος στη Φιγάλεια και τα οικοδομήματα της Ακρόπολης των Αθηνών.


Κορωνίδα όλων αποτελεί ο Παρθενώνας.


Η αρχιτεκτονική αρτιότητα με τον εξαίρετο γλυπτό διάκοσμο έχουν συνδυαστεί σ’ αυτό το έργο, του οποίου δημιουργοί είναι γνωστοί καλλιτέχνες της εποχής, οι αρχιτέκτονες Ικτίνος και Καλλικράτης και ο γλύπτης Φειδίας.


Ανάμεσα στα οικοδομήματα της Ακρόπολης πρωτοποριακά στην αρχιτεκτονική τους κατασκευή είναι τα δωρικά Προπύλαια στην είσοδο του Ιερού Βράχου, έργο του αρχιτέκτονα Μνησικλή, και ο ιδιόρρυθμος ιωνικός ναός της Πολιάδας Αθηνάς, το γνωστό Ερεχθείον.


Πραγματικό κομψοτέχνημα που συνδυάζεται αρμονικά στη δυτική πλευρά της Ακρόπολης με τα Προπύλαια είναι ο μικρός ιωνικός ναός της Απτέρου Νίκης, έργο του Καλλικράτη.


Το δεύτερο μισό του αιώνα κατασκευάστηκαν πολλά νέα οικοδομήματα, τα περισσότερα στην Αττική, που επικυρώνουν το μεγαλείο της πόλης-κράτους των Αθηνών ακόμα και στη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου.


Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ο ναός του Ηφαίστου, ογνωστός ως Θησείο, στην Αθήνα, ο ναός του Ποσειδώνα στο Σούνιο, το Ωδείο του Περικλή στην Αθήνα και το Τελεστήριο στην Ελευσίνα, το οποίο ανοικοδομήθηκε με μεγαλύτερες διαστάσεις.


Η αρχιτεκτονική τον 4ο αι.π.Χ.)


, επηρεασμένη από την κοινωνικοπολιτική κρίση των πόλεων-κρατών, προβάλλει νέες αισθητικές αντιλήψεις.


Η πλούσια διακόσμηση και η πρόκληση εντύπωσης είναι στοιχεία που εύκολα μπορούμε να διακρίνουμε στους ναούς του 4ου αι.π.Χ.)


Παράλληλα, γενικεύεται η κατασκευή νέου τύπου κτισμάτων, όπως είναι οι θόλοι (κυκλικά οικοδομήματα), τα θέατρα, τα βουλευτήρια.


Είναι φανερό ότι η κατασκευή ναϊκών οικοδομημάτων υποχωρεί αριθμητικά σε σχέση με κατασκευές κοσμικού χαρακτήρα.


Οι αρχιτέκτονες τώρα παραβιάζουν τους κανόνες της αρμονίας και του μέτρου, συνθέτουν περισσότερο ελεύθερα, συνδυάζουν εύκολα στοιχεία του δωρικού και ιωνικού ρυθμού, ενώ χρησιμοποιούν ευρύτατα ένα νέο τύπο κιονοκράνου, το κορινθιακό.


Αντιπροσωπευτικά μνημεία της εποχής είναι ο ναός της Αλέας Αθηνάς στην Τεγέα, ο ναός του Διός στη Νεμέα, ο νέος ναός της Αρτέμιδος στην Έφεσο, η Θόλος και το θέατρο της Επιδαύρου, το Μαυσωλείο της Αλικαρνασσού, το χορηγικό μνημείο του Λυσικράτους στην Αθήνα και πολλά άλλα.


β) Πλαστική.


Η γλυπτική τέχνη των αρχαϊκών χρόνων είχε καθιερώσει συγκεκριμένους τύπους στη μορφή, την έκφραση και την κίνηση, τους γνωστούς κούρους και κόρες.


Από τα τέλη του 6ου αι.π.Χ.)


και στη διάρκεια των πρώτων δεκαετιών του 5ου αι.π.Χ.)


οι κούροι και οι κόρες προοδευτικά ανανεώνονται στην έκφραση και στην κίνησή τους.


Το «παιδί του Κριτίου» σημαδεύει το τέλος μιας εποχής και την αρχή μιας άλλης.


Η νέα πολιτική και οικονομική κατάσταση που ακολούθησε τους περσικούς πολέμους αφήνει τον απόηχο της μέσα από τα έργα της μεγάλης πλαστικής των τριάντα επόμενων χρόνων.


Η κίνηση, που αποτυπώνει τη ζωή, σε συνδυασμό με την εσωτερική δύναμη που εκφράζουν τα πρόσωπα είναι τα βασικά στοιχεία που αντιπροσωπεύουν τα έργα του «αυστηρού ρυθμού».


Χαρακτηριστικά δείγματα είναι ο Ηνίοχος των Δελφών, ο Δίας ή Ποσειδώνας του Αρτεμισίου και τα γλυπτά του ναού του Διός στην Ολυμπία.


Από τα μέσα του αιώνα μεγάλοι καλλιτέχνες εργάζονται στην Αθήνα αλλά και σε άλλες ελληνικές πόλεις και διακοσμούν με τα γλυπτά τους τα μεγάλα ιερά.


Όπως την Ακρόπολη των Αθηνών, την Ολυμπία, τους Δελφούς, την Επίδαυρο κ.ά.


Ο Φειδίας και η «σχολή» του εργάστηκαν στη διακόσμηση του Παρθενώνα.


Πρόκειται για έργα για τα οποία ο Πλούταρχος, συγγραφέας του 2ου αι.μ.Χ.


αναφέρει ότι «η μορφή τους είναι παντοτινά ανέγγιχτη από το χρόνο, σαν vα είχαν μέσα τους πνοή αμάραντη και μία αγέραστη ψυχή».


Επιβλητικά αυτοτελή έργα του Φειδία ήταν τα χρυσελεφάντινα αγάλματα του Διός στην Ολυμπία και της Αθηνάς στον Παρθενώνα, καθώς και το μεγάλο χάλκινο άγαλμα της Αθηνάς Προμάχου στην Ακρόπολη της Αθήνας.


Ο Μύρων διακρίθηκε ως χαλκοπλάστης.


Σ’ αυτόν αποδίδονται ο «Δισκοβόλος» και το σύμπλεγμα της Αθηνάς και του Μαρσύα, γνωστά σε μας από αντίγραφα των ρωμαϊκών χρόνων.


Από μεταγενέστερα αντίγραφα των ρωμαϊκών χρόνων γνωστά είναι και τα έργα του Πολύκλειτου.


Ήταν ανδριαντοποιός, κυρίως αθλητών.


Δημοφιλή έργα του ήταν ο «Δορυφόρος» και ο «Διαδούμενος».


Στη διάρκεια του Πελοποννησιακού πολέμου εργάστηκαν οι μαθητές του Φειδία, όπως ο Αλκαμένης και ο Αγοράκριτος, οι οποίοι οδήγησαν την πλαστική σε νέους εκφραστικούς τρόπους με τον «πλούσιο ρυθμό».


Έτσι ονομάστηκε η καλλιτεχνική έκφραση που απέδιδε μορφές καλυμμένες με ιμάτιο το οποίο αφήνει να διαγράφεται το σώμα, παρά την πλούσια πτυχολογία του.


Χαρακτηριστικά δείγματα που σώθηκαν μέχρι τις ημέρες μας είναι τα θωράκια* του περιβόλου της Απτέρου Νίκης, όπως και ανάγλυφα ναών και επιτύμβιων στηλών.


Την ηρεμία και τη μεγαλοπρέπεια που παρουσίαζαν οι εξιδανικευμένες μορφές του 5ου αι.π.Χ.


τη διαδέχτηκαν τον επόμενο αιώνα οι έντονες εκφράσεις στα πρόσωπα των αγαλμάτων.


Τα προβλήματα της εποχής αντικατοπτρίζουν πολλές φορές την αγωνία, την ανησυχία αλλά και το πάθος πάνω στις πλαστικές μορφές του 4ου αι.π.Χ.


Μεγάλοι καλλιτέχνες, όπως ο Πραξιτέλης και ο Σκόπας.


χρησιμοποιούν το μάρμαρο για την κατασκευή των έργων τους, ενώ άλλοι, όπως ο Λύσιππος, πλάθουν αριστουργήματα με το χαλκό.


Ο Πραξιτέλης κατασκευάζει κυρίως αγάλματα θεών (Ερμής της Ολυμπίας, Κνιδία Αφροδίτη, Απόλλων Σαυροκτόνος κ.ά.).


Ο Σκόπας εργάζεται στην ανάγλυφη διακόσμηση αρχιτεκτονικών μνημείων και εκφράζει με τα πρόσωπα των έργων του τον ταραγμένο συναισθηματικό τους κόσμο.


Ο Λύσιππος ασχολείται με την κατασκευή ανδριάντων.


Η τέχνη του ήταν ιδιαίτερα αρεστή στο Μ. Αλέξανδρο, του οποίου τη μορφή είχε αποτυπώσει σε πολλά αγάλματα.


Ο Ελληνισμός στη Δυτική και Ανατολική Μεσόγειο.


Την εποχή του μεγάλου αποικιστικού ρεύματος (8ος-6ος αι.


π.Χ.) οι Έλληνες ίδρυσαν πολλές νέες πόλεις στη Δύση, στη Νότια Ιταλία, τη Σικελία, την Κυρηναϊκή, τις νότιες ακτές της Γαλλίας αλλά και στις ακτές της Ιβηρικής χερσονήσου.


Οι σχέσεις τους με τους γηγενείς πληθυσμούς τις περισσότερες φορές ήταν ειρηνικές.


Η εγκατάσταση και η διείσδυσή τους δε συνάντησε ιδιαίτερες αντιδράσεις· αντίθετα, αναπτύχθηκαν εμπορικές και πολιτιστικές επαφές με τους γηγενείς.


Ωστόσο, υπάρχουν και περιπτώσεις που οι επαφές αυτές συνδυάζονταν με ένταση, όπως φανερώνει η παρουσία στρατιωτικών φυλακίων και η εξαφάνιση στοιχείων άλλων λαών.


Είναι προφανές ότι οι Έλληνες άποικοι στις επαφές τους με τους λαούς της Δύσης – Ετρούσκους, Σικελούς, Κέλτες , Ίβηρες, Καρχηδόνιους, και άλλους έδωσαν αλλά και υιοθέτησαν πολιτιστικά στοιχεία.


Ενώ το μεγάλο πρόβλημα για τους Έλληνες στην κυρίως Ελλάδα τα παράλια της Μ.


Ασίας και την Κύπρο ήταν η περσική επεκτατικότητα, για τους Έλληνες της Δύσης ήταν η εξάπλωση των Καρχηδονίων και η διείσδυσή τους στη Σικελία.


Μετά το τέλος των περσικών πολέμων και την αντιμετώπιση των Καρχηδονίων στην Ιμέρα της Σικελίας (480 π.Χ.), οι σχέσεις μεταξύ των δύο λαών περνούν σε περίοδο ύφεσης.


Από τα τέλη του 5ου αι.π.Χ.


όμως η επεκτατικότητα των Καρχηδονίων έναντι των ελληνικών πόλεων ανανεώνεται.


Στη διάρκεια του 4ου αι. π.Χ., η διείσδυσή τους αναχαιτίστηκε αρκετές φορές.


Η κακοδαιμονία των ερίδων και εμφύλιων συγκρούσεων, ωστόσο, που κατέτρυχε τις ελληνικές πόλεις της κυρίως Ελλάδας και είχε επιτρέψει στην περσική πολιτική να επηρεάζει τις σχέσεις τους, ήταν η ίδια πάλι αιτία για τις επεμβάσεις των Καρχηδονίων στις ελληνικές πόλεις της Σικελίας


Στην Ανατολική Μεσόγειο βασικό προπύργιο του ελληνισμού ήταν η Κύπρος.


Η γεωγραφική της θέση και τα πλούσια κοιτάσματα σε χαλκό ήταν παράγοντες που προσείλκυαν τα βλέμματα των Περσών και των υποτελών τους Φοινίκων.


Η Κύπρος, όπως είναι γνωστό, κατοικήθηκε από τους Έλληνες τη μυκηναϊκή εποχή.


Στις ανατολικές της ακτές όμως υπήρχαν και αρκετές φοινικικές εγκαταστάσεις.


Η γειτνίαση με τις ασιατικές ακτές διευκόλυνε την επέμβαση των Περσών ήδη από την αρχαϊκή εποχή.


Μετά το τέλος των περσικών πολέμων το μεγαλύτερο μέρος των πόλεων του νησιού απελευθερώθηκε από συμμαχικές ελληνικές δυνάμεις.


Την εποχή της αθηναϊκής κυριαρχίας στο Αιγαίο, ο Αθηναίος στρατηγός και πολιτικός Κίμων πέθανε στο Κίτιο της Κύπρου (450 π.Χ.), στην προσπάθειά του να αναχαιτίσει την επικράτηση των Περσών στο νησί.


Στη συνέχεια, οι Πέρσες ανακατέλαβαν τη μεγαλόνησο εκτός από την πόλη της Σαλαμίνας, η οποία πέρασε στην κυριαρχία των Φοινίκων.


Την περίοδο αυτή ο ελληνικος πληθυσμός της Κυπρου υπεφερε, με αποτελεσμα πολλοί να εγκαταλείψουν τις πόλεις τους.


Την κατάσταση αυτή ανέτρεψε ο Ευαγόρας, η σημαντικότερη προσωπικότητα του κυπριακού Ελληνισμού της αρχαιότητας.


Έγινε βασιλιάς της Σαλαμίνας, αφού απομάκρυνε τους Φοίνικες (411 π.Χ.)22.


Η υπογραφή της Ανταλκιδείου ειρήνης (386 π.Χ.), ωστόσο, ήταν ένα πλήγμα για την Κύπρο, αφού με τη συγκατάθεση των Ελλήνων το νησί παραδινόταν στους Πέρσες.


Ο Ευαγόρας προσπάθησε να αντισταθεί αλλά τελικά νικήθηκε (385 π.Χ.).


Αποδέχθηκε τους όρους των Περσών και έγινε φόρου υποτελής.


Η τύχη του ελληνισμού της Κύπρου δε διαφοροποιήθηκε μέχρι την απελευθέρωσή του από το Μ. Αλέξανδρο (332 π.Χ.).