3.2.1 Τα ελληνιστικά κέντρα
θέμα: 1 - #2
θέμα: 2 - #2
θέμα: 3 - #2
θέμα: 4 - #2
θέμα: 5 - #2
θέμα: 6 - #2
θέμα: 7 - #2
θέμα: 8 - #2
θέμα: 9 - #2
θέμα: 10 - #2
θέμα: 11 - #2
θέμα: 12 - #2
θέμα: 13 - #2
θέμα: 14 - #2
θέμα: 15 - #2
θέμα: 16 - #2
θέμα: 17 - #2
θέμα: 18 - #2
θέμα: 19 - #2
θέμα: 20 - #2
θέμα: 21 - #2
θέμα: 22 - #2
θέμα: 23 - #2
θέμα: 24 - #2
θέμα: 25 - #2
θέμα: 26 - #2
θέμα: 27 - #2
θέμα: 28 - #2
θέμα: 29 - #2
θέμα: 30 - #2
θέμα: 31 - #2
θέμα: 32 - #2
θέμα: 33 - #2
θέμα: 35 - #2
θέμα: 36 - #2
θέμα: 39 - #2
θέμα: 40 - #2
θέμα: 41 - #2
θέμα: 42 - #2
θέμα: 43 - #2
θέμα: 44 - #2
θέμα: 45 - #2
θέμα: 46 - #2
θέμα: 47 - #2
θέμα: 48 - #2
θέμα: 49 - #2
θέμα: 50 - #2
θέμα: 51 - #2
θέμα: 52 - #2
θέμα: 53 - #2
θέμα: 54 - #2
θέμα: 60 - #2
θέμα: 61 - #2
θέμα: 62 - #2
θέμα: 63 - #2
θέμα: 64 - #2
θέμα: 65 - #2
θέμα: 66 - #2
θέμα: 67 - #2
θέμα: 68 - #2
θέμα: 69 - #2
θέμα: 70 - #2
θέμα: 71 - #2
θέμα: 72 - #2
θέμα: 73 - #2
θέμα: 74 - #2
θέμα: 75 - #2
θέμα: 76 - #2
θέμα: 77 - #2
θέμα: 78 - #2
θέμα: 79 - #2
θέμα: 80 - #2
θέμα: 81 - #2
θέμα: 82 - #2
θέμα: 83 - #2
θέμα: 84 - #2
θέμα: 85 - #2
θέμα: 87 - #2
θέμα: 88 - #2
3.2.1 Τα ελληνιστικά κέντρα
Οι πόλεις που ιδρύθηκαν από τον Αλέξανδρο και τους διαδόχους του στην Ανατολή εξελίχθηκαν γρήγορα σε αστικά κέντρα.
Κάποιες αναπτύχθηκαν σε μεγάλα οικονομικά και πολιτιστικά κέντρα.
ναούς, στοές και μεγάλους βωμούς.
Οι σπουδαιότερες μεγαλουπόλεις που εξελίχθηκαν σε πνευματικά κέντρα, ήταν η Αλεξάνδρεια, η Αντιόχεια και η Πέργαμος.
Η Αλεξάνδρεια.
Η Αλεξάνδρεια ιδρύθηκε από τον Αλέξανδρο (331 π.Χ.)
και γρήγορα εξελίχθηκε σε οικονομικό και πολιτιστικό κέντρο.
Την κατοικούσαν Έλληνες, Αιγύπτιοι και Εβραίοι.
Η ανάπτυξή της οφειλόταν κυρίως στο μεγάλο λιμάνι, γνωστό από το νησάκι Φάρο, που βρισκόταν στην είσοδο του και το προστάτευε.
Πάνω στο νησάκι κατασκευάστηκε ένα από τα επτά θαύματα,
ένας πύργος που είχε στην κορυφή του φανό για να διευκολύνει την είσοδο των πλοίων στο λιμάνι.
Μεταξύ των οικοδομημάτων που τη διακοσμούσαν ξεχώριζε το Μουσείο και η Βιβλιοθήκη1.
Το Μουσείο ήταν ένα οικοδομικό συγκρότημα αφιερωμένο στις Μούσες, όπου συγκεντρώνονταν πνευματικοί άνθρωποι.
Περιελάμβανε βοτανικό, ζωολογικό κήπο και χώρους για αστρονομικές μελέτες.
Στη Βιβλιοθήκη εργάζονταν οι γραμματικοί, άνθρωποι με φιλολογική παιδεία, που ασχολήθηκαν με την καταγραφή και το σχολιασμό των κειμένων των αρχαίων συγγραφέων.
Η εύκολη παροχή γραφικής ύλης, από την επεξεργασία του φυτού πάπυρος, συνέβαλε στη μεγάλη παραγωγή χειρογράφων.
Υπολογισμοί ανεβάζουν τον αριθμό των χειρογράφων της Βιβλιοθήκης σε μισό εκατομμύριο.
Η Αντιόχεια.
Ιδρύθηκε από το Σέλευκο (300 π.Χ.)το βασιλιά της Συρίας, στον Ορόντη ποταμό.
Ήταν διαιρεμένη σε τέσσερις συνοικισμούς, γι’ αυτό ονομαζόταν και Τετράπολις.
Κάθε συνοικισμός περιβαλλόταν από τείχος και όλη επίσης η πόλη κλεινόταν από ενιαίο τείχος.
Ήταν εξωραϊσμένη με λαμπρά οικοδομήματα και αγάλματα.
Οι πρώτοι κάτοικοι της ήταν Μακεδόνες, Αθηναίοι, Κρήτες και Κύπριοι·
στη συνέχεια ήρθαν και άλλοι από ποικίλα ασιατικά έθνη, με αποτέλεσμα να μεταβληθεί βαθμιαία σε πολυπολιτισμικό κέντρο.
Η Πέργαμος.
Ήταν η πρωτεύουσα του κράτους των Ατταλιδών στη Μ.Ασία.
Εξελίχθηκε σε σπουδαίο κέντρο, όταν ο Φιλέταιρος, θησαυροφύλακας του Λυσίμαχου, βασιλιά της Θράκης, αποστάτησε και ζήτησε τη βοήθεια του Σέλευκου.
Αργότερα, οι διάδοχοι του και κυρίως ο Άτταλος Α’, επέκτειναν την εξουσία τους στη Μ.Ασία και ανεξαρτητοποιήθηκαν από τους Σελευκίδες.
Η πόλη της Περγάμου ήταν κτισμένη σε οχυρωμένη ακρόπολη και διαρθρωνόταν σε τρεις εξώστες.
Ήταν φημισμένη για τη Βιβλιοθήκη της, όπου είχαν συγκεντρωθεί διακόσιες χιλιάδες περίπου χειρόγραφα.
Η έλλειψη παπύρου οδήγησε τους Περγαμηνούς στην ανακάλυψη νέας γραφικής ύλης, της περγαμηνής, που προέρχεται από την επεξεργασία του εμβρύου της κατσίκας.
Στους Περγαμηνούς αποδίδεται η ιδέα της δημιουργίας Μουσείου, οικοδομήματος δηλαδή που είχε την ίδια λειτουργία με τα σύγχρονα μουσεία.
Η Πέργαμος, ωστόσο, έγινε περισσότερο γνωστή για τον περίφημο βωμό τον Διός.
Ήταν μεγάλων διαστάσεων αρχιτεκτονικό έργο που οικοδομήθηκε σε ανάμνηση της απόκρουσης των Γαλατών από τους Περγαμηνούς