3.7. ΟΙ ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΕΣ.

συναντάται σε 103 θέματα

θέμα: 1 - #2

θέμα: 2 - #2

θέμα: 3 - #2

θέμα: 4 - #2

θέμα: 5 - #2

θέμα: 6 - #2

θέμα: 7 - #2

θέμα: 8 - #2

θέμα: 9 - #2

θέμα: 10 - #2

θέμα: 11 - #2

θέμα: 12 - #2

θέμα: 13 - #2

θέμα: 14 - #2

θέμα: 15 - #2

θέμα: 16 - #2

θέμα: 17 - #2

θέμα: 18 - #2

θέμα: 19 - #2

θέμα: 20 - #2

θέμα: 21 - #2

θέμα: 22 - #2

θέμα: 23 - #2

θέμα: 24 - #2

θέμα: 25 - #2

θέμα: 26 - #2

θέμα: 27 - #2

θέμα: 28 - #2

θέμα: 29 - #2

θέμα: 30 - #2

θέμα: 31 - #2

θέμα: 32 - #2

θέμα: 33 - #2

θέμα: 34 - #2

θέμα: 35 - #2

θέμα: 36 - #2

θέμα: 37 - #2

θέμα: 38 - #2

θέμα: 39 - #2

θέμα: 40 - #2

θέμα: 41 - #2

θέμα: 42 - #2

θέμα: 43 - #2

θέμα: 44 - #2

θέμα: 45 - #2

θέμα: 46 - #2

θέμα: 47 - #2

θέμα: 48 - #2

θέμα: 49 - #2

θέμα: 50 - #2

θέμα: 51 - #2

θέμα: 52 - #2

θέμα: 53 - #2

θέμα: 54 - #2

θέμα: 55 - #2

θέμα: 56 - #2

θέμα: 57 - #2

θέμα: 58 - #2

θέμα: 59 - #2

θέμα: 60 - #2

θέμα: 61 - #2

θέμα: 62 - #2

θέμα: 63 - #2

θέμα: 64 - #2

θέμα: 65 - #2

θέμα: 66 - #2

θέμα: 67 - #2

θέμα: 68 - #2

θέμα: 69 - #2

θέμα: 70 - #2

θέμα: 71 - #2

θέμα: 72 - #2

θέμα: 73 - #2

θέμα: 74 - #2

θέμα: 75 - #2

θέμα: 76 - #2

θέμα: 77 - #2

θέμα: 78 - #2

θέμα: 79 - #2

θέμα: 80 - #2

θέμα: 81 - #2

θέμα: 82 - #2

θέμα: 83 - #2

θέμα: 84 - #2

θέμα: 85 - #2

θέμα: 86 - #2

θέμα: 87 - #2

θέμα: 88 - #2

θέμα: 89 - #2

θέμα: 90 - #2

θέμα: 91 - #2

θέμα: 92 - #2

θέμα: 93 - #2

θέμα: 94 - #2

θέμα: 95 - #2

θέμα: 96 - #2

θέμα: 97 - #2

θέμα: 98 - #2

θέμα: 99 - #2

θέμα: 100 - #2

θέμα: 101 - #2

θέμα: 102 - #2

θέμα: 103 - #2


Οι Σταυροφορίες α.


Οι αιτίες Η ιδέα των Σταυροφοριών που γεννήθηκε στη Δυτική Ευρώπη στη διάρκεια του 11ου αι.


, προήλθε από το συνδυασμό δύο παραγόντων: της αναβίωσης της αρχαίας παράδοσης των προσκυνημάτων στους Αγίους Τόπους στη διάρκεια του 10ου αι.


και της έντονης φημολογίας, που αναπτύχθηκε στη Δύση από το τέλος της χιλιετίας, για ωμότητες σε βάρος των προσκυνητών από την πλευρά των Αράβων και των Τούρκων.


Οι τελευταίοι, κύριοι της Βαγδάτης και προστάτες των Χαλιφών ήδη από το 1055, κατέκτησαν τη Συρία και κυρίευσαν τα Ιεροσόλυμα.


Οι δυτικοί χρονογράφοι του 12ου αι.


αναφέρουν το φανατισμό των Τούρκων ως κύρια αιτία των Σταυροφοριών.


Όμως η άποψη αυτή δεν επιβεβαιώνεται από την ιστορική έρευνα.


Η πρωτοβουλία προήλθε από τους πάπες, οι οποίοι είχαν ήδη προσδώσει χαρακτήρα ιερού πολέμου στην επιχείρηση ανάκτησης (Reconquista) των χριστιανικών εδαφών της Ισπανίας από τους Άραβες.


Στην πραγματικότητα η ιδέα της σταυροφορίας, η οποία, κατά την επικρατέστερη άποψη, ήταν ξένη στο Βυζάντιο, προσέφερε στον παπισμό την ευκαιρία να ενισχύσει τη θέση του έναντι των γερμανών ηγεμόνων και ιδιαίτερα του Ερρίκου του Δ'.


Οι πάπες, στον αγώνα τους κατά του Ερρίκου Δ’, επιδίωκαν την υποστήριξη των βυζαντινών αυτοκρατόρων.


Από την πλευρά του ο Αλέξιος Α’, στα δύσκολα χρόνια του πολέμου με τους Πατζινάκες και τους Κομάνους, είχε προσπαθήσει να στρατολογήσει μισθοφόρους στη Δύση.


Από τον πάπα όμως ο Αλέξιος ανέμενε μισθοφόρους, όχι σταυροφόρους.


Επί πλέον, οι σταυροφόροι εμφανίστηκαν μπροστά στην Κωνσταντινούπολη σε μία εποχή που ο Αλέξιος είχε απαλλαγεί από τους κινδύνους και ετοιμαζόταν να εκστρατεύσει στην Ανατολή.


Για το λόγο αυτό έγιναν δεκτοί με δυσπιστία.


Το Νοέμβριο του 1095 ο πάπας Ουρβανός Β’ κήρυξε την Πρώτη Σταυροφορία.


Σύμφωνα με μεταγενέστερους χρονογράφους, οι οποίοι μας δίνουν βέβαια τη γενική ιδέα και όχι το ακριβές περιεχόμενο του λόγου, ο πάπας κάλεσε τους πιστούς σε ιερό πόλεμο κατά των Αράβων για την απελευθέρωση των Αγίων Τόπων και έκλεισε το λόγο του με το σύνθημα: «Ο Θεός το θέλει».


β.


Οι τρεις πρώτες σταυροφορίες Πολλοί πιστοί, διαποτισμένοι από την ιδέα του ιερού πολέμου, ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό στο κήρυγμα του πάπα.


Είδαν στην πρόσκληση του μία ευκαιρία, για να εξασφαλίσουν την αιώνια σωτηρία και, συγχρόνως, να βελτιώσουν τη δεινή οικονομική θέση τους.


Οι στρατιές της Πρώτης Σταυροφορίας προήλθαν κυρίως από περιοχές όπως η Φλάνδρα, η Προβηγκία, η Ν.


Ιταλία κ.


ά.


, όπου στο β’ μισό του 11ου αι.


σημειώθηκε μεγάλη αύξηση του πληθυσμού και εκδηλώθηκαν, με ιδιαίτερη ένταση, πείνα και επιδημίες.


Η Πρώτη σταυροφορία (1096-1099) περιλάμβανε πολλές και διαφορετικές στρατιές.


Στην αρχή ξεκίνησε μία ανοργάνωτη λαϊκή σταυροφορία, αποτελούμενη από φτωχούς και αγρότες.


Διέσχισαν λεηλατώντας τη βυζαντινή επικράτεια, αλλά στη Μ.


Ασία εξοντώθηκαν ή αιχμαλωτίστηκαν από τους Τούρκους.


Ακολούθησαν οι φεουδάρχες.


Οι στρατιές τους προωθήθηκαν στο βυζαντινό έδαφος.


Ο Αλέξιος επιδίωξε να διασφαλίσει τα βυζαντινά συμφέροντα και έπεισε τους σταυροφόρους να του υποσχεθούν πίστη.


Στη συνέχεια, με τη βοήθεια του Αλεξίου, οι σταυροφόροι πέρασαν στη Μ.


Ασία και νίκησαν τους Τούρκους στο Δορύλαιο (1097).


Τα εδάφη αποδόθηκαν, βάσει συμφωνίας, στο Βυζαντινό Κράτος.


Τα Ιεροσόλυμα καταλήφθηκαν με έφοδο τον Ιούλιο του 1099 και μετατράπηκαν, όπως και άλλες κατακτημένες περιοχές, σε φραγκικό βασίλειο.


Η λατινική κυριαρχία φαινόταν ότι θα διαρκούσε.


Όμως οι Μουσουλμάνοι σημείωσαν σημαντικές στρατιωτικές επιτυχίες σε βάρος των σταυροφορικών κρατιδίων.


Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε τη Δεύτερη και Τρίτη Σταυροφορία (12ος αι.


), που τελείωσαν με επώδυνες στρατιωτικές ήττες για τους Σταυροφόρους, καθώς και με απώλειες για το Βυζάντιο.


Ο βασιλιάς της Αγγλίας Ριχάρδος ο Λεοντόκαρδος κατέλαβε την Κύπρο και την πούλησε στους Φράγκους Λουζινιάν.


Έτσι εγκαινιάσθηκε στη Μεγαλόνησο η Λατινοκρατία, η οποία διήρκεσε τέσσερις περίπου αιώνες.


γ.


Τα αποτελέσματα των τριών πρώτων σταυροφοριών Ουσιαστικά κανένας από τους επισήμως προβληθέντες ή απώτερους στόχους των τριών πρώτων σταυροφοριών (κατάκτηση Αγίων Τόπων, παροχή βοήθειας στους Έλληνες, συνένωση της Χριστιανοσύνης) δεν πραγματοποιήθηκε.


Η κατάκτηση των Αγίων Τόπων δεν διήρκεσε για πολύ.


Το μίσος Χριστιανών και Μουσουλμάνων αναζωπυρώθηκε.


Οι τρεις πρώτες σταυροφορίες αύξησαν επίσης την εχθρότητα μεταξύ Ελλήνων και Λατίνων, με αποτέλεσμα η Τέταρτη Σταυροφορία να οδηγήσει στην άλωση της Κωνσταντινούπολης.


Τέλος, στο πλαίσιο των κοινών εκστρατειών οξύνθηκαν οι αντιπαλότητες: οι προσωπικοί ανταγωνισμοί των ηγετών, οι εθνικοί ανταγωνισμοί, οι αντιθέσεις μεταξύ κληρικών και λαϊκών, μεταξύ των γηγενών Λατίνων και των νέων σταυροφόρων που έφταναν από τη Δύση.


Από οικονομική άποψη τα οφέλη για τους σταυροφόρους ήταν περιορισμένα, αν και ενισχύθηκε η παρουσία των ιταλικών ναυτικών πόλεων στα λιμάνια της Ανατολής.


Αν οι σταυροφορίες πλούτισαν τη Δύση, αυτό συνέβη σε βάρος των πρωταγωνιστών τους.


Οι ιππότες αποδεκατίστηκαν και έγιναν φτωχότεροι, καθώς οι επιχειρήσεις στοίχισαν πολλά θύματα και το υπερπόντιο ταξίδι αποδείχθηκε πολυέξοδο.


Και η Εκκλησία περισσότερα έχασε, παρά κέρδισε.


Τα μοναχικά τάγματα που δημιούργησε επέστρεφαν συχνά ηττημένα στη Δύση, εκτρέπονταν σε λεηλασίες και προκαλούσαν την απογοήτευση και την οργή.


δ.


Η Τέταρτη Σταυροφορία Στα τέλη του 12ου αι.


η πολιτική ατμόσφαιρα στην Κωνσταντινούπολη ήταν βαριά.


Το Βυζάντιο είχε απειληθεί σοβαρά από τους Νορμανδούς και οι σχέσεις με τους Βενετούς ήταν οξυμένες, ενώ ο γερμανός αυτοκράτορας Ερρίκος ΣΤ’ επεξεργαζόταν επεκτατικά σχέδια σε βάρος της Αυτοκρατορίας.


Η πολιτική, στρατιωτική και οικονομική αδυναμία της Αυτοκρατορίας ήταν εμφανέστατη.


Μέσα σ αυτό το κλίμα εκδηλώθηκε η Τέταρτη Σταυροφορία.


Η ιδέα της Τέταρτης Σταυροφορίας ανήκε στο φιλόδοξο και δυναμικό πάπα Ιννοκέντιο Γ'.


Ένα διάχυτο πνεύμα θρησκευτικότητας, ανάμεικτο με το ιπποτικό αίσθημα, πλαισίωναν έναν ασαφή και απροσδιόριστο σκοπό.


Η ιδέα προπαγανδίστηκε στις χώρες της Δ.


Ευρώπης και αρχηγός των φεουδαρχών ορίστηκε ο Βονιφάτιος ο Μομφερρατικός.


Η Βενετία αποφασίστηκε να είναι τόπος συγκέντρωσης του στρατού.


Προορισμός η Αίγυπτος ή η Συρία.


Σύμφωνα με τη σύμβαση που υπογράφηκε στη Βενετία τον Απρίλιο του 1201, η Γαληνοτάτη Δημοκρατία* ανέλαβε, έναντι αμοιβής, να μεταφέρει με το στόλο της στην Ανατολή και να εφοδιάζει με τρόφιμα τα στρατεύματα επί ένα έτος.


Τον Ιανουάριο του 1203 οι σταυροφόροι αποδέχθηκαν την πρόταση του έκπτωτου βυζαντινού αυτοκράτορα Ισαακίου Β’ Αγγέλου για την αποκατάστασή του στο θρόνο.


Η απόφαση της επίθεσης κατά της Κωνσταντινούπολης φαίνεται ότι οριστικοποιήθηκε στην Κέρκυρα, ενδιάμεσο σταθμό της εκστρατείας.


Οι σταυροφόροι έφθασαν μπροστά στα τείχη της Βασιλεύουσας τον Ιούνιο του 1203.


ε.


Η άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους Γενική ήταν η εντύπωση ότι η παραμονή των σταυροφόρων στην Κωνσταντινούπολη θα ήταν προσωρινή και ότι μετά την αποκατάσταση του Ισαακίου Β’ Αγγέλου θα αναχωρούσαν με προορισμό τους Αγίους Τόπους.


Οι Λατίνοι κατέλαβαν την Κωνσταντινούπολη στις 17 Ιουλίου του 1203 και αποκατέστησαν τον Ισαάκιο.


Παρέμειναν όμως εκεί για να διαχειμάσουν.


Η αντιπαράθεση με τον πληθυσμό της πρωτεύούσας οξύνθηκε εξαιτίας της αλαζονικής συμπεριφοράς των Λατίνων, οι οποίοι επέβαλαν και βαρύτατη φορολογία.


Την έκρυθμη κατάσταση εκμεταλλεύτηκε ο Αλέξιος Ε’ Δούκας Μούρτζουφλος για να καταλάβει πραξικοπηματικά το θρόνο.


Στα τέλη Μαρτίου του 1204 οι σταυροφόροι συνυπέγραψαν τη συμφωνία διανομής της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας (Διανομή της Ρωμανίας* ).


Η άλωση πραγματοποιήθηκε στις 13 Απριλίου 1204.


Ο Αυτοκράτορας Αλέξιος Ε’ είχε τραπεί προηγουμένως σε φυγή εγκαταλείποντας την Κωνσταντινούπολη στις άγριες διαθέσεις των σταυροφόρων.


Κύριοι της Βασιλεύουσας οι τελευταίοι, επέβαλαν τώρα το δίκαιο του κατακτητή.


Οι σφαγές και οι λεηλασίες ξεπέρασαν κάθε προηγούμενο.


Πολύτιμα έργα τέχνης διοχετεύτηκαν στη Δύση, για να κοσμήσουν τους καθεδρικούς ναούς και τους πύργους των ευγενών.


Με την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Σταυροφόρους αρχίζει η μακρά περίοδος της Φραγκοκρατίας στον ελλαδικό χώρο, η οποία διαρκεί σε ορισμένες περιοχές μέχρι το 17ο αιώνα.


Ερωτήσεις